Propozycje aktywności na 08.06-12.06.2020r.

Uncategorized

1. Wytnij, poprzecinaj, poukładaj, przyklej.

2. Piosenka o prawach dziecka.

3. „Zabawki” – zabawa ruchowa naśladowcza. 
Co to za zabawka: kół ma bez liku i pędzi jak na wyścigu.  (dzieci naśladują samochody, swobodny bieg, ręce ułożone tak, jakby trzymały kierownice); Co to za zabawka: choć nie płacze wcale, raz zakładasz jej pieluszkę, a raz korale.  (dzieci naśladują lalki – marsz na sztywnych nogach); Co to za zabawka: lubi grać w nogę, lubi grać w rękę, gdy chcesz ją złapać, ucieka prędko.  (dzieci naśladują piłeczki: podskoki obunóż, uginanie kolan).

4. „Nasze obowiązki” – kształtowanie prawidłowej postawy wobec swoich obowiązków.

Odkładanie zabawek po skończonej zabawie. 
Zachowanie porządku w swoim pokoju. 
Mycie rąk po powrocie ze spaceru i przed jedzeniem.
To są obowiązki.

Co to jest obowiązek? Jakie macie jeszcze obowiązki? Jakie macie obowiązki w domu?


5. Rymowanka-zachęcanka do sprzątania zabawek. 

Na porządek sposób mam,                                                           
Lalki tu, klocki tam.  
Jest to sposób doskonały, 
Kłaść je tam, gdzie wcześniej stały. 
Na porządek sposób mam 
Lalki tu, klocki tam!

6. Znajdź brakującą część.   

7. Pomaluj piłeczki zachowując kolejność kolorów.

8. „Oto ja”- zabawa logorytmiczna 


Hopsasa – Oto ja! 
Rączki dwie, nóżki dwie
Hopsasa! To się wie!
Głowa dwoje uszu ma,
Oczy, broda usta, nos,
no i włosów cała moc.
Hopsasa! Oto ja!

9. Zabawa plastyczno-techniczna „Laleczki”
Potrzebne będą łyżeczki plastikowe (lub wycięte z tektury), kolorowy papier lub skrawki tkaniny- na ubranka laleczek, nitki, sznurki lub włóczka, marker, dobry klej, nożyczki.
Laleczki można wykorzystać do zabawy w teatr.

10. Popatrz uważnie, dopasuj.

11. Wiersz „Dyzio marzyciel”  – Julian Tuwim                
           
Położył się Dyzio na łące,
Przygląda niebu błękitnemu
I marzy…
Jaka szkoda, że te obłoczki płynące
Nie są z waniliowego kremu…
A te różowe, że to nie lody malinowe.
A te złociste pierzaste, że to nie stosy ciastek…
I szkoda, że całe niebo
Nie jest z tortu czekoladowego…
Jaki piękny byłby wtedy świat.
Leżałbym sobie, jak leżę,
Na tej murawie świeżej,
Wyciągnąłbym tylko rękę
I jadł… i jadł… i jadł…

Co Dyzio robił na łące?
O czym marzył?
Co innego mogą przypominać chmury?
Jakie jest twoje marzenie?

 

12. Narysuj w chmurach swoje marzenia, te wielkie i te małe inspirując się piosenką o dziecięcych marzeniach.

 13. Znajdź różnice.

13. Policz, zaznacz właściwą liczbę.

 14. „Mucholot” – zabawa ruchowa. Dzieci wykonują ruchy imitujące podróż samolotem w rytm piosenki Mucha w mucholocie:

– wsiadają do samolotu – podnoszą najpierw prawą, potem lewą nogę i siadają w kręgu,
– zapinają pasy – krzyżują ręce na ramionach,
– włączają silnik – wyciągają przed siebie i cofają raz prawą, raz lewą rękę,
– obserwują chmury za oknem – przykładają ręce do oczu, tworząc lornetkę, patrzą raz w prawo, raz w lewo,
– lecą – rozkładają ręce na boki i poruszają się swobodnie po Sali

15. „Dzieci świata” – Wincenty Faber

W Afryce w szkole na lekcji,

Śmiała się dzieci gromada,

Gdy im mówił malutki Gwinejczyk,

Że gdzieś na świecie śnieg pada.

A jego rówieśnik Eskimos,

Też w szkole w chłodnej Grenlandii,

Nie uwierzył, że są na świecie

Gorące pustynie i palmy.

Afryki ani Grenlandii

My także jak dotąd nie znamy,

A jednak wierzymy w lodowce,

W gorące pustynie, w banany.

I dzieciom z całego świata,

chcemy ręce uścisnąć mocno

i wierzymy, że dzielni z nich ludzie,

jak i z nas samych wyrosną.

Po lekturze wiersza Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat jego treści. Zadaje pytania: Z czego śmiały się afrykańskie dzieci i dlaczego? Gdzie mieszkają Eskimosi? Rodzic zwraca uwagę, że nazwa Eskimos obecnie uchodzi za obraźliwą, zamiast niej używamy nazwy Innuit. O czym nie wiedziały dzieci w Grenlandii? Co łączy dzieci na całym świecie? Podkreśla, że nie wszystkie kontynenty są tak samo zaludnione i że na niektórych nie mieszkają ludzie (Antarktyda).

16. „Prawda – nieprawda” – zabawa ćwicząca logiczne myślenie. Rodzic wypowiada różne zdania. Jeśli zdaniem dziecka zdanie jest prawdziwe – klaszcze, jeśli nieprawdziwe – tupie nogami.

Przykładowe zdania:

– Nikt nie może mnie zmuszać do robienia złych rzeczy.

– Mogę zmusić kolegę, żeby grał ze mną w piłkę.

– Nikt nie może czytać moich listów bez pozwolenia.

– Mogę bawić się tylko z kolegami, których wybierze (imię dziecka).

– Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.

– Mam prawo do tajemnic i własnego zdania.

– Mogę bawić się tylko z koleżankami, które wybierze (imię dziecka).

– Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić i bić.

17. „Mój portret” – dziecko przegląda się w małym lusterku, zwracając uwagę na kolor włosów, oczu, uczesanie, cechy charakterystyczne (pieprzyk). Wymyśla i pokazuje w lusterku różne miny wyrażające radość, smutek, strach, zdziwienie, złość. Rodzic omawia sposób wykonania portretu (dziecko będzie rysować tylko głowę i ramiona). Wyróżnia z dzieckiem części głowy, twarzy, szyję, ramiona. Dziecko rysuje swój portret kredkami świecowymi na okrągłym kartonie.

18.  „Na Wyspę Marzeń zabiorę…” – zabawa – ćwiczenie pamięci. Siadamy z dzieckiem na dywanie naprzeciwko siebie. Rodzic mówi: Na Wyspę Marzeń zabiorę… Dziecko kończy zdanie nazwą przedmiotu. Rodzic powtarza nazwę podaną przez dziecko i dodaje swoją itd. Zabawa trwa do czasu, aż ktoś się pomyli. ( np: Na Wyspę Marzeń zabiorę piłkę. Na Wyspę Marzeń zabiorę piłkę, kolorowe klapki. Na Wyspę Marzeń zabiorę piłkę, kolorowe klapki, zielony parasol,  itd…)

19.  Zapraszamy dziecko do obejrzenia prezentacji i zapamiętania charakterystycznych zabaw lub cech dzieci z różnych stron świata.

20. „Rzeka słów” – zabawa z Indii (Azja).
Rodzic ustala zakres słów, np. zwierzęta, rośliny. Podaje pierwsze słowo, a dziecko dodają kolejne. Każde słowo musi zaczynać się głoską, którą kończyło się poprzednie, np. tygrys – smok. Staramy się ciągu 10 sekund podać wyraz – zdobywamy wtedy 1 punkt, kto nie poda słowa odejmujemy 1 punkt.

21. Film edukacyjny o dzieciach różnych narodowości.

22.

23.

24.

25.

26.

27.

28.

29.

30. Karty pracy dla 6-latków.

31.

32.

33.