Propozycje aktywności na tydzień 30.03 – 03.04.2020r.

Organizacyjne

Zapraszamy do wejścia na wpis, gdzie przygotowaliśmy dla Państwa propozycje aktywności dla dzieci. Po wejściu na ten wpis powinni Państwo widzieć przyciski odpowiadające poszczególnym grupom.

Na początek jednak parę ogólnych informacji i propozycji:

.

POLECANA KSIĄŻECZKA DO DARMOWEGO POBRANIA – jak rozmawiać o…

https://www.medexpress.pl/uploads/files/20200315-121750-dzieci-koronawirus-poradnik.pdf

 

„Wesoła Nauka” w TVP2 – pasmo dla najmłodszych

30.03.2020

Ofertę dla najmłodszych widzów, ich rodziców oraz nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej przygotował kanał TVP2. Już od dziś, 30 marca br. rusza pasmo „Wesoła Nauka”. Serdecznie zapraszamy do oglądania od godz. 11:05!

Codziennie od poniedziałku do piątku

Od dziś, każdego dnia od poniedziałku do piątku, po zakończeniu programu „Pytanie na śniadanie”, po godz. 11:05 na antenie TVP2 pojawi się nowy cykl edukacyjny. Jest on skierowany do przedszkolaków i dzieci z klas I-III szkoły podstawowej, a także ich rodziców i nauczycieli.

Program „Wesoła Nauka”

„Wesoła Nauka” to trwające po 30 minut pasjonujące zajęcia dla najmłodszych. Prowadzący Robert El Gendy wraz z nauczycielami, rodzicami, youtuberami i gwiazdami telewizji poprowadzą dzieci przez fascynujący świat nauki. Zobaczymy zaskakujące eksperymenty i intrygujące doświadczenia naukowe, a także kreatywne gry i zabawy. Nie zabraknie zajęć sportowych, prac twórczych i muzyki z największymi gwiazdami w roli domowych nauczycieli.

Program „Wielkie Dzieła Małych Rąk”

„Wielkie Dzieła Małych Rąk” to magazyn tworzony we współpracy z ekspertami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Realizuje on podstawę programową i wykorzystuje materiały edukacyjne opracowane przez ministerstwo. To nowatorskie podejście do edukacji obejmujące takie dziedziny jak: matematyka, język polski, przyroda, języki obce, a także zajęcia ruchowe i naukę przez zabawę. Prowadzącą i autorką programu jest ekspert MEN ds. edukacji dzieci młodszych, Dorota Dziamska.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

(źródło: gov.pl)

POLECAMY  „Wiersz dla dzieciaków” Artur Barciś:)

https://www.facebook.com/barcislandia/videos/138934830894318/

 

POLSKIE RADIO DZIECIOM

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

Kiedy przychodzi taki moment dla dzieci i rodziców, że szkoły i przedszkola są zamknięte, warto pamiętać, że cyfrowe Polskie Radio Dzieciom nadaje w ciągu tygodnia ponad 100 premierowych audycji specjalnie dla dzieci.Audycje edukacyjne, muzyczne, sportowe przez całą dobę w PRDFoto: Shutterstock

Już od 7.00 do 10.00 w audycji „Poranek” dziennikarze tej całodobowej stacji budzą dzieci lepiej niż budzik, kogut czy wiadro wody. Wspólnie z młodymi słuchaczami dzwoniącymi do studia, sprawdzają jak żyją mrówki, ile książek jest w bibliotece i który pociąg na świecie jest najdłuższy.

W kąciku „Warsztat małego artysty” od poniedziałku do piątku o 9.30 dzieci dowiadują się jak przygotować makietę, z czego zrobić papierową rakietę i jak przy użyciu kolorowego papieru wykonać fale podobne do morskich.

Okazją do wsłuchania się w otaczające dźwięki jest audycja „Muzyczne podróże” w której młodzi słuchacze poznają bliskie i dalekie kraje, ich zwyczaje i muzykę, a także typowe dla danego regionu instrumenty. Daria Druzgała – autorka audycji, zaprasza do studia gwiazdy i młodych artystów.

W audycji „Rytmika” o 10.30 od poniedziałku do piątku, Martyna Sojka zasiada do fortepianu i w towarzystwie dzieci odbywa muzyczną lekcję pełną dźwięków. Zajęcia te mają charakter nie tylko muzyczny, ale także edukacyjny. Wszystkie odcinki tej audycji nagrywane są w Teatrze Polskiego Radia więc słuchać je można w doskonałej jakości dźwiękowej.

Lekcje języków obcych, nauka rysunku, eksperymenty, bezpieczeństwo

Narysuj lusterko ze Stworkiem Potworkiem

Jak za pomocą dwóch jajek, większego i mniejszego oraz patyczka do lodów i niebieskiej smugi, narysować przedmiot w którym możemy zobaczyć swoje oblicze.

Miłośników rysunku i animacji powinna zainteresować audycja, w której „Stworek Potworek” nadając ze swojej artystycznej pracowni, podpowiada jak prostymi figurami geometrycznymi narysować ciekawe obiekty, pojazdy czy elementy przyrody. Podpowiedzią jak to robić są animacje graficzne, czyli krótkie rysunkowe filmy, zamieszczane na stronie Polskiego Radia Dzieciom po zakończeniu audycji. To propozycja na każdą środę o 11.45.

Od poniedziałku do piątku o 15.30 słuchając audycji „Słowo do słowa” można wraz z Panią Literką gimnastykować buzię, nauczyć się poprawnego języka polskiego, a także trenować wymawianie trudnych głosek i łamańców językowych.

Odkrycia, eksperymenty, badania i obserwacje prowadzone na antenie, stają się inspiracją dla młodych słuchaczy w każdy wtorek i czwartek o 16.45. Słuchając „Małych naukowców”, w domowym zaciszu dzieci mogą zrobić eksperyment zaproponowany w studiu i dokonać własnych obserwacji, by jeszcze lepiej zrozumieć fizykę, chemię, matematykę i astronomię.

Dzieci interesujące się oszczędzaniem czy ekonomią także znajdą coś dla siebie. W poniedziałki i środy o 17.15 w audycji „Skarbonka” dowiedzą się m.in., co to są: odsetki, koszty, zarobki czy oszczędności. We wtorki o tej samej godzinie znani dzieciom Kulfon i żaba Monika wraz z policjantem, w audycji „Bezpieczny maluch”, opowiadają  jak należy bezpiecznie zachowywać się w różnych miejscach publicznych.

Jak wirusolog łapie wirusy, żeby je zbadać?

Odpowiedzi na trudne pytania tj. gdzie rośnie pieprz, gdzie zimują raki, czy da się przewrócić hełm na lewą stronę oraz co było pierwsze jajko czy kura, można znaleźć słuchając „Mini Eureki” w środy o 17.15. W tej audycji Artur Wolski udowadnia jak ciekawa może być fizyka, chemia i matematyka, i że każde trudne pytanie może być początkiem wielkiej przygody!

Bajkowy świat i kołysanki do snu bez reklam

Polskie Radio Dzieciom wspiera rozwój wyobraźni u dzieci. Niektóre audycje przenoszą najmłodszych słuchaczy w niezwykły świat w towarzystwie prawdziwie bajkowych postaci m.in. Misia MichasiaSmoka Adasia, Królika Filipa, Lwa Leopolda Grzywy, Detektywa Maurycego Śladka, Kaczki Siłaczki i Kucharza Bulgota. Te propozycje usłyszeć można od poniedziałku do piątku od 11.00 do 12.00 i od 18.00 do 19.00 oraz w sobotę od 16.00 do 17.00.

A gdy po całym dniu pełnym wrażeń zaczyna się pora snu, Polskie Radio Dzieciom proponuje kołysanki, opowiadania i legendy. O 19.00 w „Wieczornych pogaduchach” przy dźwiękach spokojnej muzyki, opowiadane są niezwykłe historie i bajki. Stałym punktem tej audycji jest „Książka do poduszki” czytana przez znanych i cenionych lektorów. Każdego dnia usłyszeć można premierowy odcinek fragmentów czytanej książki.

Strona internetowa przyjazna dla dzieci i rodziców
Wszystkie audycje nadawane na antenie znaleźć można na stronie internetowej polskieradiodzieciom.pl. Pięknie ilustrowane, ruchome grafiki i podział tematyczny audycji na stronie rozbudzają  spostrzegawczość i ciekawość świata u najmłodszych słuchaczy, zaś dorosłym ułatwiają dotarcie po poszukiwanych treści.
Ułatwieniem dla rodziców jest możliwość wygaszenia obrazu w momencie włączania wybranej bajki lub słuchowiska. Dzięki temu zabiegowi, kolorowe obrazki zmieniają kolorystykę na paletę szarości, a młody słuchacz może skupić swoją uwagę wyłącznie na słuchanym dźwięku. To funkcja, która może być przydatna podczas wieczornego słuchania bajek lub książek do poduszki.

 

Propozycje aktywności dla poszczególnych grup:

W tym tygodniu proponuję zabawy związane z tematyką dotyczącą pracy rolnika: czynnościami jakie wykonuje i potrzebnymi mu narzędziami.

Cele:

– poznanie pracy rolnika- czynności, jakie wykonuje i potrzebnych mu narzędzi

– opowiadanie historyjki obrazkowej zgodnie z chronologią zdarzeń

– porównywanie liczebności zbiorów, odwzorowywanie liczebności za pomocą zbiorów zastępczych

– zapoznanie z wyglądem traktora

– rozwijanie motoryki małej

 

Dzień pierwszy.

Piosenka „ Rolnik sam w dolinie”- zachęcam do zagrania tej piosenki wraz z dzieckiem można wykorzystać drewniane łyżki lub metalowe, kredki bądź można ją wyklaskać- muzykę można tworzyć ze wszystkiego.

Rolnik sam w dolinie, rolnik sam w dolinie.
Hejże dzieci, hejże ha, rolnik sam w dolinie.
Rolnik bierze żonę, rolnik bierze żonę,
Hejże dzieci, hejże ha, rolnik bierze żonę.
Żona bierze dziecko, żona bierze dziecko.
Hejże dzieci, hejże ha, żona bierze dziecko.
Dziecko bierze kotka, dziecko bierze kotka.
Hejże dzieci, hejże ha, dziecko bierze kotka..
Kotek bierze myszkę, kotek bierze myszkę.
Hejże dzieci hejże ha, kotek bierze myszkę.
Myszka bierze serek, myszka bierze serek.
Hejże dzieci hejże ha, myszka bierze serek
Ser zostaje w kole, bo nie umiał w szkole
Tabliczki mnożenia, ani podzielenia.

 

„ Od ziarenka do kwiatka- zakładamy hodowlę” – sadzimy z dzieckiem dowolną roślinkę
( na zdjęciu pomidorki koktajlowe i fasola ozdobna)  i patrzymy na efekty naszej opieki 😊

„Rolniku co tu dzwoni?”– Potrzebny będzie minutnik ( budzik, minutnik kuchenny, telefon).Wydający dźwięki minutnik należy schować ( zapamiętać gdzie się go schowało 😊). Dziecko może rozpocząć poszukiwania od razu, ale najlepiej poczekać aż minutnik zacznie dzwonić. Wtedy maluch musi wykorzystać zmysł słuchu, który powinien zaprowadzić go do odpowiedniego pomieszczenia, a potem prosto do celu poszukiwań.

Psotny wietrzyk – ćwiczenia oddechowe. Dziecko przesuwa po blacie oraz zdmuchuje
z powierzchni stołu drobne kawałki papieru, piłeczki pingpongowe, paski bibuły, kuleczki waty. Rodzic zwraca uwagę na dostosowywanie strumienia wydmuchiwanego powietrza
w zależności od tego, czy dziecko chce tylko wprawić przedmiot w ruch, czy zrzucić go ze stołu.

Dzień drugi.

„ Awantura”- słuchanie wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej.
Raz wybuchła na podwórku awantura,

bo zginęły pewnej kurze cztery pióra!

Kura gdacze, kaczka kwacze,

krowa ryczy, świnka kwiczy,

owca beczy, koza meczy,

a na płocie przy chlewiku

kogut pieje: „Kukuryku!”.

Gdy już każdy wrzasków miał powyżej uszu,

ze stodoły wyszło pisklę w pióropuszu.

Odnalazła kura pióra i umilkła awantura,

a pisklęciu się dostała niezła bura.

 

„ Wiejskie podwórko”- praca plastyczno- techniczna. Konstruowanie makiety przedstawiającej wiejskie podwórko z wykorzystaniem np. małych pudełek po produktach spożywczych , figurek zwierzątek występujących w gospodarstwie wiejskim ( można ulepić
 z plasteliny, narysować i wyciąć 😊). Konstruujemy z dzieckiem z pudełek domki dla swoich zwierząt , dzieci ozdabiają według swoich pomysłów.

„ Zwierzątka z podwórka”- zabawa ruchowa połączona z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi. Dziecko z rodzicem poruszają się w rytm dowolnej muzyki. Podczas przerwy w muzyce zatrzymują się i słuchają uważnie  Na hasło: Koniki- dziecko naśladuje wymienione zwierzątko: biegnie, unosząc kolana i wydaje dźwięki podobne do tych wydawanych przez konie. Następnie kury, kogut, koza itp.
Po zakończeniu zabawy proponuję zgaduj- zgadulę „ Jakie to zwierzę?”

MASAŻYK Z WIERSZYKIEM „KONIK”
Biega źrebaczek po łące

(opukujemy plecy dziecka opuszkami palców)

wąchając kwiatki pachnące.

Tu rosną stokrotki, maki,
a tu kolorowe bratki

(poszczypujemy w różnych miejscach)

Podchodzi klacz ,jego mama

(kroczymy po plecach palcami)

nosem go lekko dotyka.

(lekko naciskamy jednym palcem)

Konik do mamy się śmieje
i dalej po łące bryka.

(skoki nadgarstkami i palcami)

Potem wieczorem w stajence
do mamy tuli się blisko,

(przytulamy się do dziecka)

układa się do snu na sianie
i chrapie jak wielkie konisko

(naśladujemy chrapanie)

 

Dzień trzeci.

„ Dwie świnki”- zabawa paluszkowa.

– Dwie małe, różowe świnki   (podnieś palce wskazujące)
były bardzo głodne, jak to świnki.  (jak przy jedzeniu)
Gdy gospodarz zawołał je zaraz popędziły.  (poruszaj palcami do przodu i tyłu)
I z rozpędem do korytka z jedzeniem wskoczyły.   (skok rękoma)
Dwie małe, różowe świnki   (podnieś w górę palce)
Chciały się bawić jak to świnki.  (Wyginaj palce)
Tarzały się w błocie calutki dzień,   (przekładaj ręce jedną na drugą)
a wieczorem poszły spać do chlewiska.  (połóż ręce pod głowę).

 

„ Zagubione jajka”- liczenie w zakresie dopasowanym do możliwości dziecka. Liczymy wycięte jajka, możemy uformować kuleczki z plasteliny bądź masy solnej ( 1 szklanka mąki, 1 szklanka soli i 0,5 szklanki wody, można dodać farby żeby była w różnych kolorach bądź pomalować ją po wyschnięciu)  w różnych kolorach- segregować według koloru , liczyć, formować w dowolny sposób.

„ Dobierz w pary”– przyjrzyjcie się zwierzętom dorosłym i młodym, podajcie ich nazwy , poproście dziecko by wskazało paluszkiem drogę dorosłych zwierząt do ich dzieci.

BAJECZKA ORTOFONICZNA  „W ZAGRODZIE MAŁGOSI”
Wieczorem w zagrodzie cioci Małgosi
Każde zwierzątko o jedzenie prosi.

Piesek szczeka:
HAU, HAU, HAU,

Kotek miauczy:
MIAU, MIAU, MIAU,

Kura gdacze;
KOD, KO, DA

Kaczka kwacze:
KWA, KWA, KWA

Gąska gęga:
GĘ, GĘ, GĘ

Ona też chce najeść się.

Owca beczy:
BE, BE, BE,

Koza muczy:
ME, ME, ME,

Indor gulga:
GUL, GUL, GUL

Krowa ryczy:
MU, MU, MU,

Konik parska:
PRR, PRR, PRR

A pies warczy:
WRR, WRR, WRR.

I tak gra orkiestra ta, aż Małgosia jeść im da.

 

Dzień czwarty.

„ Od ziarenka do bochenka” – po obejrzeniu filmu edukacyjnego dla dzieci, wspólnie z dzieckiem ułóżcie historyjkę obrazkową w odpowiedniej kolejności ( jeżeli nie macie Państwo drukarki, wskażcie palcem na monitorze)

 

„ Pieczemy bułeczki”– podaję przepis na przepyszne i łatwe w zrobieniu bułeczki 😊

– 500 g mąki

– 35g drożdży

– 6 łyżek oleju

– łyżeczka cukru

– ½ łyżeczka soli

– 300 ml wody letniej

Wszystko wymieszać, uformować bułeczki, włożyć do piekarnika na 200 stopni na 20 minut
i gotowe 😊

 

Dzień piąty

„Traktorek”- wykonanie traktora z wykorzystaniem rolki po papierze toaletowym
( do ozdoby może posłużyć nawet gazeta, nie musimy mieć kolorowego traktora, wykorzystujcie to co macie dostępne w domu 😉 zachęcajcie dzieci do wycinania nożyczkami) zainspirowane piosenką 

Możecie wspólnie z dzieckiem nakleić taśmę na podłodze – tworząc ścieżki po których możecie jeździć. Dbamy o to , by ścieżki tworzyły ciąg zamknięty, czyli nie była to pozakręcana jednokierunkowa,  ale aby dało się objechać główną trasę dookoła.

 

Zabawa z masą kreatywną do wyboru 😊

„Pacnij muchę”– Potrzebne: 2 patyczki ( duże wykałaczki) ,kartka papieru, długopis, taśma klejąca.
Na kartce rysujemy małą muchę, wycinamy ją i taśmą klejącą przyczepiamy do końca patyczka. Do drugiego patyczka przyczepiamy kółko ( talerzyk papierowy) wielkości spodeczka- tworzymy w ten sposób łapkę na muchy. Jeden uczestnik zabawy ma za zadanie uciekać muchą, a drugi musi go pacnąć łapką. Mucha musi zawsze dotykać jakiejś powierzchni, podskakuje tylko żeby uciec przed łapką i natychmiast ląduje w innym punkcie.

 

WAŻNE!!!

Zachęcam również do ćwiczenia samodzielności 😊 Warto zachęcać dziecko do utrzymania czystości w swoim kąciku (pokoju) , przygotowania prostych posiłków razem z rodzicami, wykonywania w swoim tempie czynności związanych z ubieraniem, przygotowaniem do snu.

 

Pamiętajcie żeby wykorzystywać to co macie dostępne w domu, jeżeli czegoś nie uda Wam się zrobić to świat się nie zawali 😉 #zostań w domu.

Drodzy Rodzice, w tym tygodniu proponujemy temat ,,Praca rolnika”.

Cele operacyjne:

-doskonalenie pamięci ruchowej i słuchowej

-budowanie wiedzy dziecka na temat cyklu rozwoju roślin

-zapoznanie dzieci z etapami powstania chleba

-wspomaganie rozwoju motoryki małej                                                                                       

Dzień 1                               

Posłuchajcie  wiersza i spróbujcie odpowiedzieć na pytanie:

 ,,Czy wszystkie zwierzęta możemy karmić w ten sam sposób?”

 

,,JAK KOTEK ZWIERZĘTA MLEKIEM CZĘSTOWAŁ.”  Helena  Bechlerowa

  1. To jest Filik – kotek bury. Ma wąsiki i pazury.

 Dobry jest ten kotek Filik: chce, by wszyscy mleko pili.

  1. Stanął Filik przy kurniku.

– Czy chcesz mleka, koguciku?

 Lecz kogucik z kurką czarną na śniadanie jedli ziarno.

  1. Koło żłobu stoi konik. Filik ładnie się ukłonił.

– Lubisz mleko?

– Nie, ja rano smaczny owies jem i siano.

  1. Do królika kotek podszedł.

– Pij, pij mleczko, bardzo proszę!

Ale królik siadł pod drzewkiem: chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.

  1. Przed gołąbkiem Filik staje, słodkie mleko mu podaje.

– Wypij mleczko sam, Filiku, ja mam groszek w gołębniku.

  1. Więc do krówki poszedł kotek.

– Czy na mleko masz ochotę?

– Nie, Filiku , bo ja przecież jem zieloną trawkę w lecie.

  1. Koło furtki kózka biała także mleka pić nie chciała.

– Zabierz sobie kotku dzbanek! Ja jem liście kapuściane.

  1. Poszedł kotek do motyla i dzbanuszek mu nachyla.

 Ale motyl tam na łące pije z kwiatka sok pachnący.

  1. Teraz kotek mleko niesie do wiewiórki w ciemnym lesie.

 Na sosence wiewióreczka gryzie orzech, nie chce mleczka.

  1. Wraca kotek. Koło płotka na ścieżynce jeża spotkał.

Jeżyk woła go z daleka:

– Bury kotku, daj mi mleka!

 O, bo jeże, tak, jak kotki, bardzo lubią mleczko słodkie.

 

Zabawa logopedyczna

Zadanie dla dziecka: puszczanie baniek.

Poszukajcie w domu plastikowy pojemniczek do robienia mydlanych baniek. Jeśli nie macie, to poproście mamę lub tatę, aby nacięli słomkę a płyn zróbcie

 z płynu do mycia naczyń.

Ta prosta zabawa doskonale ćwiczy prawidłowy oddech, wydłuża fazę wydechu, a przy tym dostarcza dziecku wiele radości.

Praca plastyczna

,,Plastelinowe zwierzątka”- możecie ulepić np. zwierzątka występujące

w wierszyku 

Dzień 2

Zabawa dzwięko – naśladowcza

Posłuchajcie piosenki ,,Stary Donald farmę miał ” i naśladujcie odgłosy zwierząt występujące  w piosence.

,,Moja uprawa”

Przygotujcie talerzyk, watę, pół kubeczka wody oraz nasiona rzeżuchy.

Obserwujcie jak rośnie. Smacznego J

Masażyk relaksacyjny ,,Jajko”

A to co? A to co?

Jajko drogą szło.           dzieci stukają palcami od dołu ku górze

Napotkało ,,patelnię’’ na czubku głowy robią okrężny ruch głową

I udaje jajecznicę.       wykonują ruch gładzący od czubka głowy ku dołowi

 

,,Liczymy   w naszym domeczku”

Policzcie ile jest  w waszym całym domku np.

– okien

– lamp

– łóżek

– krzeseł

– łyżek w szufladzie

– doniczek z kwiatami

 

Dzień 3

Jak powstaje chleb? – Omówcie wspólnie z mamą lub tatą etapy powstawania chlebka na przykładzie planszy.

                        

,,Pieczemy bułeczki”

Potrzebne są:

500g mąki

35g drożdży

6 łyżek oleju

1 łyżeczka cukru

0,5 łyżeczki soli

300ml  letniej wody

Wszystko wymieszajcie, uformujcie bułeczki.

Poproście mamę , żeby wstawiła do piekarnika na 200 C na 20 minut

 i gotowe 

 Smacznego!

 

,,Mało nas” – zabawa ruchowa w kółeczku

 

 Mało nas, mało nas

 Do pieczenia chleba,

 Tylko nam, tylko nam

 Ciebie tu potrzeba!

 

 Dużo nas, dużo nas

 Do pieczenia chleba,

 Więc już nam, więc już nam

 Ciebie tu nie trzeba!

 

Dzień 4

 

,,Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?”  obejrzyjcie ilustracje.

(odpowiednio Traktor, Silos, Pług i Kombajn)

Praca plastyczna :

Wspólnie z rodzicami przygotujcie  z kolorowego papieru 2 koła (małe i duże), prostokąt i kwadrat.

Naklejcie na kartkę tak, aby powstał traktor.

Zagadki:

Siana, owsa jeść nie może,

ale szybko ziemię orze.  (traktor)

 

Słonce go budzi, słonce żegna,

gdy praca kończy się powszednia.

Smak tego trudu czujesz w chlebie,

ten trud dla wszystkich i dla Ciebie (rolnik)

 

Po podwórku sobie chodzi

i kurczęta żółte wodzi. (kura)

 

W każdej wsi jest taki budzik.

Który co dzień wszystkich budzi. (kogut)

 

Duża i łaciata,

na zielonej łące.

Mlekiem nam dziękuje,

za trawę i słońce. (krowa)

 

Dzień 5

,,Czyj to głos?” zagadki słuchowe

,,Rybacy na start”- potrzebne będą :miska, woda, długa wykałaczka lub słomka, gumki recepturki lub małe gumeczki do włosów.

Wlejcie do miski wodę i wrzućcie garść gumek. Zadaniem dziecka jest wyławianie za pomocą wykałaczki.

Dzieci ćwiczą precyzję J

,,Wymarzony ogródek”

Poszukajcie na spacerze kamyków, patyczków, liści itp.

Wykonajcie z kolorowych papierów, bibułek i dostępnych materiałów

w domu ( kawa, herbata, nasiona) makietę wymarzonego ogródka.

PAMIĘTAJCIE RUCH- TO ZDROWIE!

Na dzień dobry proponujemy codziennie gimnastykę poranną. Zapraszamy całą rodzinę

„NAJPIERW SKŁON – Wygibasy z naszej klasy – piosenka dla dzieci, dziecięce hity”

 

Dla grupy Żabek przypominamy naszą gimnastyczną wyliczankę do powtórzenia:

Gimnastyka dobra sprawa

Dla nas wszystkich to zabawa

Ręce w górę, ręce w bok,

Skłon do przodu, przysiad, skok

Glowa, ramiona, kolana, pięty…(powtarzamy)

Oczy, uszy, usta, nos…(przyspieszamy)

Piosenka dziecięca „ Głowa ramiona kolana pięty…”

https://youtu.be/30BVfTvlsrE

…i po angielsku

Head, Shoulders, Knees & Toes – Exercise Song For Kids

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych:

„Koci spacer”- dzieci wykonują ćwiczenia równoważne na położonej skakance; stopa za stopą, ręce w bok . Następnie wykonują to samo ćwiczenie z zaakcentowaniem ściągniętych palców po każdym kroku oraz z uginaniem nogi w przód.

„Koło gimnastyczne”- losowanie kartoników z ćwiczeniami przygotowanymi przez rodzica np. pajacyki, przysiady, podskoki, skłony itp.; próba wspólnego czytania zadań

„Gazetowy twister”– dzieci tańczą naprzemiennie z rodzicami na gazecie, na usłyszany odgłos zwierzątka  muszą wykonać określone zadanie (np. miauczenie kota- 3 przysiady, szczekanie psa- obrót itd.)

 

 

ZABAWY PRZYRODNICZO- LITERACKIE

Zachęcamy na początku  naszych zabaw, aby pooglądać ilustracje w książkach,  czasopismach różnych zwierząt wiejskich i opowiedzieć jak nazywają się te zwierzęta.   

„Zagadkowo”- wprowadzenie do zabawy zagadek o zwierzętach wiejskich

Chodzi po podwórku
Woła kukuryku
On i jego przyjaciele mieszkają w kurniku ( kogut)

*Bawię się w błocie
Krzyczę: „Kwiku, kwiku”.
Mieszkam w chlewiku (świnia)

*Dwa rogi, ogon mam.
Zdrowe mleko daję wam (krowa)

*Często wołam: me, me,
Czy ktoś wełnę moją chce? (owca)

* Po podwórku sobie chodzi
i kurczęta żółte wodzi (kura)                                                                                                                                                      

  • Ciężko pracuję na wsi cały dzień.
    Odpoczywam w stajni i nie jestem leń (koń)

    *Chodzę gęsiego, białe piórka mam
    I po swojemu tak sobie gęgam (gęś)

 

A teraz Ty drogi Rodzicu przeczytaj dziecku wierszyk:

Na wiejskim podwórku
Stanisław Kraszewski

Na podwórko dumne matki prowadziły swoje dziatki:
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda prowadzi swoje dzieciątko!
Wtem ujrzały pieska Burka, który urwał się ze sznurka.
Tak się bardzo przestraszyły, że aż dzieci pogubiły.
Krowa – łaciate cielątko,
Koza – rogate koźlątko,
Owca – kudłate jagniątko,
Świnka – różowe prosiątko,
Kurka – pierzaste kurczątko,
Gąska – puchate gąsiątko,
Kaczka – płetwiaste kaczątko,
Każda zgubiła swoje dzieciątko!
Wtem gospodarz konną furką wjechał prosto na podwórko.
Zszedł czym prędzej ze swej furki, zamknął Burka do komórki.
Lamentują biedne mamy: „Co my teraz robić mamy?”.
Wtem z kryjówek wyszły dziatki, odnalazły swoje matki:
Krowę – łaciate cielątko,
Kozę – rogate koźlątko,
Owcę – kudłate jagniątko,
Świnkę – różowe prosiątko,
Kurkę – pierzaste kurczątko,
Gąskę – puchate gąsiątko,
Kaczkę – płetwiaste kaczątko,
Znalazło mamę każde dzieciątko.

Pytania do wiersza:
Jakie zwierzęta wystąpiły w wierszu?
Co wydarzyło się w wierszu?
Kto spowodował kłopoty?
Co zrobił gospodarz?

            Kontynuujemy rozmowy z dziećmi odnośnie zwierząt mieszkających na wiejskim podwórku oraz utrwalamy nazwy młodych zwierząt oraz odgłosy wydawane przez wiejskie zwierzęta. Próba czytania wiersza z dzieckiem, np. rodzic czyta: krowa –  a dziecko dopełnia zdanie nazwą młodego zwierzęcia- łaciate… itd.

Zapoznanie z literą Ł, ł, doskonalenie zdolności grafomotorycznych, percepcji wzrokowej  i słuchowej, ćwiczenia w czytaniu- karty pracy, str.29-34

PDFsam_plac zabaw karty pracy wsip

„Zwierzęta” – rodzic z dzieckiem naprzemiennie podają sobie nazwy wiejskich zwierząt,  naśladując sposoby poruszania się tych zwierząt oraz odgłosy, które wydają. Zabawę można wykorzystać do wprowadzenia słownictwa w języku angielskim: chicken (kura), cow (krowa), horse (koń), gęś (goose), sheep (owca)

Zabawa terapeutyczna-  „A sio”

            Dzieci są ustawione w określonej odległości na przeciw  rodzica. Powolnym krokiem idą  w jego stronę  mówiąc rytmicznie :

– Idą koguty, dziobać buty – gdy są już blisko, Rodzic. woła: A sio, koguty!, a dzieci krzyczą: Kukuryku, kukuryku.

 – Idą kury do stolika – gdy są już blisko, R. mówi: A sio, kury!, a dzieci odpowiadają: Ko, ko, ko.

– Idą indory do komory – gdy są już blisko, R. woła: A sio, indory!, a dzieci krzyczą: Gul, gul, gul

 – Idą psiaki łobuziaki – gdy są już blisko, R. mówi: Do budy psiaki!, a dzieci zaczynają ujadać: Hau, hau.

 

ZABAWY MUZYCZNE

Wspólne śpiewanie piosenki pt.: „Stary Donald farmę miał” – zabawa rozwijająca pamięć  i sprawność językową.

Stary Donald farmę miał, ijaijaoooo,
Kurki na niej hodował, ijaijaoooo,
Kurki ko ko tu i ko ko tam,
Ko ko tu, ko ko tam, ciągle tylko ko ko,
Stary Donald farmę miał, ijaijaoooo.
Stary Donald farmę miał, ijaijaoooo,
Krówki na niej hodował, ijaijaoooo,
Krówki mu mu tu i mu mu tam,
Mu mu tu, mu mu tam, ciągle tylko muu.
Kurki ko ko tu i ko ko tam,
Ko ko tu, ko ko tam, ciągle tylko ko ko,
Stary Donald farmę miał, ijaijaoooo.
Stary Donald farmę miał, ijaijaoooo,
Świnkę na niej hodował, ijaijaoooo,
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
Chrum tu, chrum tam, ciągle tylko chrum,
Krówki mu mu tu i mu mu tam,
Mu mu tu, mu mu tam, ciągle tylko muu.
Kurki ko ko tu i ko ko tam,
Koko tu, koko tam, ciągle tylko koko,
Stary Donald farmę miał, ijaijaoooo.
Stary Donald farmę miał, ijaijaoooo,
Kaczki na niej hodował, ijaijaoooo,
Kaczki kwa kwa tu i kwa kwa tam,
Kwa tu, kwa tam, ciągle tylko kwaaa.
Świnka chrum chrum tu i chrum chrum tam,
Chrum tu, chrum tam, ciągle tylko chrum.
Krówki mu mu tu i mu mu tam,
Mu mu tu, mu mu tam, ciągle tylko muu.
Kurki ko ko tu i ko ko tam,
Ko ko tu, ko ko tam, ciągle tylko koko,
Stary Donald farmę miał, ijaijaoooo.

Zapraszamy Was Rodzice do wspólnej zabawy- TANIEC POŁAMANIEC

ZABAWY PLASTYCZNO- TECHNICZNE

„Patyczkowe zagrody” – dzieci rysują kredkami zwierzęta wiejskie, wycinają je i przyklejają do patyczków lub słomek. Na koniec wbijają patyczki w kawałek styropianu  lub doniczek tworząc patyczkowy płotek.

Potrzebne materiały:  kredki, kleje, patyczki lub słomki, styropian

„Papierowy kot”- wykonanie z pomocą rodzica kota z papieru wg wzoru,  samodzielne ozdabianie przez dzieci. Potrzebne materiały: kartki,  kredki, klej                                                          

Zestaw zabaw dla rodziców i dzieci:

  1. „Lusterka”– dziecko siedzi/stoi naprzeciwko rodzica, pokazuje minę/gest/ruch, a rodzic stara się powtórzyć to co pokazuje dziecko. Po każdym pokazie następuje zamiana ról.
  2. „Gdzie jest owca?” – zabawa ruchowa. Mama owca ma zawiązane oczy. Próbuje odnaleźć swoje dziecko, zagubioną owieczkę, po dźwięku dzwoneczka lub odgłosu wydawanego przez dziecko.
  3. „Dojenie krowy” – rodzic w gumowej rękawiczce (na końcach palców) robi maleńkie dziurki. Wypełnia rękawiczkę wodą. Rodzic trzyma rękawiczkę nad pojemnikiem, a dziecko doi „krowę”.

 

ZABAWY LOGOPEDYCZNE

WESOŁE ZWIERZAKI

  1.  „Mruczenie” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci na wydechu mruczą.
  2.  „Masażyki” – ćwiczenia rozluźniające. Dzieci masują sobie twarze wydając dźwięki: opukiwanie nad górna wargą – mówią www…, pod dolną wargą – zzz…, klatka piersiowa – żżż…
  3.  „Wesołe ustka” – ćwiczenia oddechowe i artykulacyjne. Dzieci nabierają powietrze i starają się jak najdłużej wypowiadać sylabę mu na wydechu. Mogą przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę
  4.  „Koniki” – ćwiczenia języka. Dzieci kląskają czubkiem języka – naśladują odgłos stukania końskich kopyt.
  5.  „Kotki piją mleczko” – ćwiczenia języka. Dzieci wysuwają język, na przemian szeroki i wąski; płaski lub zaostrzony, następnie unoszą lekko brzegi języka do zębów.

 

ZABAWY MATEMATYCZNE

 „Policz ile widzisz żabek” – pamiętaj, że liczymy od lewej strony.

„ Matematyczne ciasteczka”

I na koniec w ramach integracji rodzinnej zapraszamy do wspólnego tańca przy nutach utworu Contradanza Beethovena

a także do obejrzenia bajki dla dzieci o „Kotałku Nieśmiałku” wg Agnieszki Borowieckiej

Zachęcamy do wspólnego wykonania z dzieckiem Palmy Wielkanocnej.

 

ŻYCZYMY MIŁEJ ZABAWY!

W tym tygodniu nasze zabawy dotyczyć będą tematu

„Wszystko rośnie”

Cele:

– poszerzanie wiedzy i doświadczeń poprzez założenie domowej hodowli cebul

– kształtowanie w umyśle dziecka pojęcia miary-pojemności

– wyciąganie wniosków z dokonywanych pomiarów

– umiejętność porównywania długości przedmiotów: pasek papieru, sznurek

Dzień pierwszy:

„Wiosenna grządka”

Spróbujmy podjąć działania eksperymentalno-doświadczalne.

Co jest potrzebne cebuli do życia?

Zgromadźmy potrzebne rzeczy do rozpoczęcia hodowli cebul
(do tego zadania można wykorzystać również cebule kwiatowe
dla rozszerzenia doświadczeń, a także cebule jadalne takie jak: szalotka, dymka, biała, czosnek). Przed posadzeniem cebul proponuję poznać bliżej cebule, poprzez porównanie ich kształtu oraz przeznaczenia. Następnie dzieci obierają cebulkę, wąchają. Proponuję podpisać cebule wyrazami do czytania globalnego- cebula jadalna, cebula kwiatowa. Po zakończeniu tych czynności proszę posadzić cebulki i obserwować ich wzrost. Mile widziana będzie dokumentacja  domowej hodowli cebulek
.

 

Dzień drugi:

 

WIERSZ „Wiosenne kwiaty”

Autor: Anna Łada

Przyszły do nas kwiaty w gości

W swej wiosennej szacie,

Popatrzcie uważnie, może je poznacie?

Pierwszy to przebiśnieg biały.

Drugi – to stokrotka, kwiatek bardzo mały,

Trzeci jest jak złota łąka,

To kaczeniec cały w pakach.

Czwarty to krokus fioletowy,

Piąty – tulipan purpurowy,

I szósty – to żonkil w żółtym kolorze,

Ten ostatni słoneczny kwiatek

 Do wazonu włożę.

Praca plastyczna: „Zajączek ze skarpetki”

Dzień trzeci:

Ćwiczenia logopedyczne „Logopedyczna ruletka”.

https://wordwall.net/embed/238bf1dd2c954c73a5337fb7f8189fa1?themeld=52&templated=8

 

Proponuję zabawę muzyczno-ruchową .

Do tej zabawy potrzebne będą jedynie kubeczki i dobry humor.

 

Dzień czwarty:

Zabawa matematyczna „Przyjęcie w pokoiku lalek”- zabawa liczbowo-kwalifikacyjna i mierzenie pojemności za pomocą wspólnej miary.

Nakryj stół obrusem, ustaw na nim talerzyki- tyle ile jest lalek. Obok nich serwetki, tyle samo , co talerzyków. Na serwetkach łyżeczki. Na talerzyki nałóż ugotowany budyń. Na każdy talerzyk tyle samo-jedną dużą łyżkę.

Ile jest lalek?

Ile porcji budyniu?

Na deser –kukurydziane płatki-wspólną miarą może być mały, plastikowy pojemnik, bo każda lalka dostanie tyle samo płatków. Do popicia kompot lub mleko. Odmierz je wazową łyżką do filiżanek (pojemników) różnej wielkości i różnego kształtu. Zaobserwuj, że w jednych płynu jest mało, a w innych dużo.
Jako podsumowanie zabawy spróbuj wyjaśnić od czego zależy efekt końcowy.

 

 Zabawy matematyczna:
Każde dziecko otrzymuje 2 paski papieru, sprawdza czy są takie samej długości. Następnie układa je przed sobą jeden na drugim.
Z jednego paska każdy robi harmonijkę i kładzie nad paskiem.
Czy te paski nadal są takiej samej długości? Sprawdzamy przez rozciągnięcie harmonijki.

Każde dziecko otrzymuje 2 sznurki. Sprawdza ich długość, gdyż muszą być takie same. Z jednego sznurka robi kokardkę. Czy te sznurki są nadal takiej samej długości? Sprawdzamy poprzez rozwiązanie kokardki.

 

Dzień piąty:

WYODRĘBNIANIE ZDAŃ W MOWIE, SŁÓW W ZDANIACH, ZGŁOSEK W SŁOWACH

Układanie zdań przez dziecko na podstawie ilości patyczków.
Patyczki oznaczają słowa. Rodzic prosi o wypowiedzenie zdania z tylu słów, ile jest patyczków:

II To Ola.

III Tam stoi Tomek.

IIII Adaś ma małego brata.

Tworzenie zdań ze słów podanych przez rodzica. Ćwiczenie utrudniamy podając słowa w innej kolejności niż w zdaniu, np. sklep- idzie – do – Gosia. Dzieci mają dokonać pewnych przestawień i stworzyć zdanie sensowne. Zabawa w dopowiadanie brakującego słowa w zdaniu, np. Gruszka jest żółta, a wiśnia ……; Pomarańcza jest okrągła, a banan …….
Dokończenie słów – rodzic podaje dziecku obrazek i wypowiada pierwszą część słowa, którego odpowiednik jest na obrazku. Dziecko dopełnia drugą sylabę, np. pił – ka, pa – jac, tor – ba.

Na koniec obrazkowo-rebusowa zabawa

 

Woda – źródło życia

Dziecko dowie się, dlaczego woda jest ważna dla ludzi, roślin i zwierząt oraz jak krąży w przyrodzie. Utrwali wielką i małą literę „W, w”, a także poćwiczy aktywne słuchanie poprzez udostępnione słuchowiska, bajki i filmy. Rozwiąże proste zadania matematyczne, porówna i uporządkuje zbiory oraz utrwali stosunki przestrzenne obiektów względem siebie. Utrwali cyfry 7 i 8 oraz poćwiczy umiejętności przeliczania, logiczne myślenie i spostrzegawczość. Dziecko przeprowadzi wspólnie z rodzicem proste eksperymenty. Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek oraz pozna lub utrwali słownictwo w języku obcym. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych, rozwiązywania łamigłówek i quizów tematycznych. 

Scenariusze zajęć

Karty pracy

Obejrzyj film

Obejrzyj program telewizyjny

Powtórz literę W

Posłuchaj wiersza

Wykonaj prosty eksperyment!

Zagraj

Sprawdź swoją pamięć

Wysłuchaj słuchowiska

Zagraj, pokoloruj, zgadnij

Rozwiąż quizy i łamigłówki

Posłuchaj i powtórz

Zrób to sam

Powtórz cyfry 7 i 8

Policz, oblicz, porównaj

Obejrzyj i opowiedz

Rozwiąż zagadkę

Czytaj sylabami

Śpiewaj z innymi

Kolorowanki i malowanki dla dzieci, karty pracy, gry edukacyjne 

.

Logopedia w domu

 

Przedstawiam propozycje ćwiczeń, które z powodzeniem można wykonywać w warunkach domowych.

Jednym z czynników warunkujących prawidłowy rozwój mowy jest sprawność całego aparatu mowy. W skład niego wchodzą:

  • aparat oddechowy
  • aparat fonacyjny
  • aparat artykulacyjny

 

Propozycje ćwiczeń podzieliłam na 3 grupy: oddechowe, fonacyjne i artykulacyjne.

 

Kilka ogólnych informacji:

 

  • dziecko powinno wdychać powietrze przez nos, a wydychać przez usta- taki tor oddechowy zapewni prawidłowy rozwój i funkcjonowanie aparatu artykulacyjnego
  • dzieci, które oddychają  przez usta, mają je cały czas otwarte powinny zostać zapisane na konsultację laryngologiczną
  • warto również obserwować sposób oddychania podczas snu
  • artykulacja powinna odbywać się na wydechu

Logopedia w domu – 10 zabaw oddechowych

 

  1. Jednym z fajniejszych gadżetów jest Dmuchana rękawiczka. Zadaniem dziecka jest nabranie dużej ilości powietrza przez nos i wypuszczenie mocnym strumieniem przez usta tak aby rękawiczka umieszczona na kubeczku uniosła się i w efekcie wystrzeliła(jeśli dziecko użyje większej siły podczas dmuchania). Zabawy z Dmuchaną rękawiczką ćwiczą siłę wydechu oraz utrwalają prawidłowy tor oddychania (mając słomkę w ustach nie da się oddychać  przez usta). Jest jeszcze jeden bardzo przydatny aspekt- kiedy rękawiczka się unosi , ćwiczymy również mięśnie gałek ocznych, co w naszym przypadku terapii logopedycznej jest pożądane.

                                               

 

 

 

  1. Dmuchanie baniek mydlanych w konfiguracji:

 

długo- krótko- długo

słabo- mocno- bardzo mocno

tak, aby dziecko mogło zobaczyć siłę wydechu

  1. Wąchanie kwiatów

 

kolorowych mydełek i pustych opakowań po perfumach.

 

  1. Zawody statków

 

z papieru lub kory możemy zrobić maleńkie stateczki, którymi możemy się bawić np. w wannie lub przy stole

  1. Dmuchanie na zawieszone na nitkach małe elementy.

 

Również staramy się różnicować siłę wydechu

 

 

  1. „Kołysanie” misia

 

Dziecko kładzie się na plecach na płaskiej powierzchni. Na brzuchu kładziemy małą maskotkę. Zadaniem dziecka jest nabranie powietrza do brzuszka (przepony) i wypuszczenie tak aby miś się kołysał.

  1. Dmuchanie na pocięte paski papieru tak aby tańczyły.

 

  1. Dmuchanie na wiatraczki, w gwizdki, trąbki

 

  1. Wyścigi styropianowych, piankowych kulek z użyciem słomki lub bez

 

  1. Dmuchanie na świecę tak aby nie zgasić płomienia

Mają za zadanie wykształcenie prawidłowego nastawienia głosowego, czyli odpowiedniego dostosowania wysokości i umiejętności właściwego zastosowania jego natężenia podczas mowy.

  • zabaw fonacyjnych

 

  1. Wierszyki dźwiękonaśladowcze np.

  1. Naśladowanie śmiechu różnych ludzi:
  • mężczyzna- głośne „hohohoho”
  • kobieta- o średnim natężeniu „hahahaha”
  • staruszka- cichutko  „hehehehe”
  • dziewczynki- piskliwy „hihihihi”
  • chłopcy- hałaśliwy „hahahaha”

 

  1. Śpiewanie samogłoskowych kołysanek lalkom i misiom na melodię „Kotki dwa” śpiewamy tylko aaaaaaaaaa lub mruczymy „mmmmmm”

Farm animals 

Flashcards

For younger learners:


Colouring pages

Lyrics:

Good morning. Good morning.
Good morning to you.
Good morning, Mr. Rooster.
Cock-a-doodle-doo.

Good morning. Good morning.
Good morning to you.
Good morning, Mr. Rooster.
Cock-a-doodle-doo.

Cock-a-doodle-doo. Cock-a-doodle-doo. Cock-a-doodle-doo!
Good morning to you!

 

For slighlty older learners:

Worksheet: Find the roosters

Lyrics:

Old McDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a cow. E-I-E-I-O.
What does a cow say?
Meow?
Oink?
Moo?
With a moo moo here.
And a moo moo there.
Here a moo.
There a moo.
Everywhere a moo moo.
Old McDonald had a farm. E-I-E-I-O.

Old McDonald had a farm. E-I-E-I-O.
And on that farm he had a horse. E-I-E-I-O.
What does a horse say?
Woof woof?

 

For more ambitous learners:

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.