Propozycje aktywności na 04.05-08.05.2020r.

Uncategorized

Zapraszamy do wejścia na wpis, gdzie przygotowaliśmy dla Państwa propozycje aktywności dla dzieci. Po wejściu na ten wpis powinni Państwo widzieć przyciski odpowiadające poszczególnym grupom.

Na początek jednak parę ogólnych informacji i propozycji:

Od 20 kwietnia nastąpiło poluzowanie części ograniczeń związanych z epidemią koronawirusa. To pierwszy etap zmniejszania restrykcji. Pamiętajmy o zachowaniu dystansu, zasadach higieny i obowiązku noszenia maseczek ochronnych.

 

      Decyzja o przejściu do kolejnego etapu zostanie podjęta po spełnieniu niezbędnych warunków:
 – analiza przyrostu zachorowań,
 – wydajność służby zdrowia,
 – realizacja wytycznych sanitarnych.

 

POLECANA KSIĄŻECZKA DO DARMOWEGO POBRANIA – jak rozmawiać o…

https://www.medexpress.pl/uploads/files/20200315-121750-dzieci-koronawirus-poradnik.pdf

 

„Wesoła Nauka” w TVP2 – pasmo dla najmłodszych

30.03.2020

Ofertę dla najmłodszych widzów, ich rodziców oraz nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej wspólnie z Ministerstwem Edukacji Narodowej przygotował kanał TVP2. Już od dziś, 30 marca br. rusza pasmo „Wesoła Nauka”. Serdecznie zapraszamy do oglądania od godz. 11:05!

Codziennie od poniedziałku do piątku

Od dziś, każdego dnia od poniedziałku do piątku, po zakończeniu programu „Pytanie na śniadanie”, po godz. 11:05 na antenie TVP2 pojawi się nowy cykl edukacyjny. Jest on skierowany do przedszkolaków i dzieci z klas I-III szkoły podstawowej, a także ich rodziców i nauczycieli.

Program „Wesoła Nauka”

„Wesoła Nauka” to trwające po 30 minut pasjonujące zajęcia dla najmłodszych. Prowadzący Robert El Gendy wraz z nauczycielami, rodzicami, youtuberami i gwiazdami telewizji poprowadzą dzieci przez fascynujący świat nauki. Zobaczymy zaskakujące eksperymenty i intrygujące doświadczenia naukowe, a także kreatywne gry i zabawy. Nie zabraknie zajęć sportowych, prac twórczych i muzyki z największymi gwiazdami w roli domowych nauczycieli.

Program „Wielkie Dzieła Małych Rąk”

„Wielkie Dzieła Małych Rąk” to magazyn tworzony we współpracy z ekspertami Ministerstwa Edukacji Narodowej. Realizuje on podstawę programową i wykorzystuje materiały edukacyjne opracowane przez ministerstwo. To nowatorskie podejście do edukacji obejmujące takie dziedziny jak: matematyka, język polski, przyroda, języki obce, a także zajęcia ruchowe i naukę przez zabawę. Prowadzącą i autorką programu jest ekspert MEN ds. edukacji dzieci młodszych, Dorota Dziamska.

 

Departament Informacji i Promocji
Ministerstwo Edukacji Narodowej

(źródło: gov.pl)

POLECAMY  „Wiersz dla dzieciaków” Artur Barciś:)

https://www.facebook.com/barcislandia/videos/138934830894318/

 

POLSKIE RADIO DZIECIOM

https://www.polskieradio.pl/18,Polskie-Radio-Dzieciom

Kiedy przychodzi taki moment dla dzieci i rodziców, że szkoły i przedszkola są zamknięte, warto pamiętać, że cyfrowe Polskie Radio Dzieciom nadaje w ciągu tygodnia ponad 100 premierowych audycji specjalnie dla dzieci.Audycje edukacyjne, muzyczne, sportowe przez całą dobę w PRDFoto: Shutterstock

Już od 7.00 do 10.00 w audycji „Poranek” dziennikarze tej całodobowej stacji budzą dzieci lepiej niż budzik, kogut czy wiadro wody. Wspólnie z młodymi słuchaczami dzwoniącymi do studia, sprawdzają jak żyją mrówki, ile książek jest w bibliotece i który pociąg na świecie jest najdłuższy.

W kąciku „Warsztat małego artysty” od poniedziałku do piątku o 9.30 dzieci dowiadują się jak przygotować makietę, z czego zrobić papierową rakietę i jak przy użyciu kolorowego papieru wykonać fale podobne do morskich.

Okazją do wsłuchania się w otaczające dźwięki jest audycja „Muzyczne podróże” w której młodzi słuchacze poznają bliskie i dalekie kraje, ich zwyczaje i muzykę, a także typowe dla danego regionu instrumenty. Daria Druzgała – autorka audycji, zaprasza do studia gwiazdy i młodych artystów.

W audycji „Rytmika” o 10.30 od poniedziałku do piątku, Martyna Sojka zasiada do fortepianu i w towarzystwie dzieci odbywa muzyczną lekcję pełną dźwięków. Zajęcia te mają charakter nie tylko muzyczny, ale także edukacyjny. Wszystkie odcinki tej audycji nagrywane są w Teatrze Polskiego Radia więc słuchać je można w doskonałej jakości dźwiękowej.

Lekcje języków obcych, nauka rysunku, eksperymenty, bezpieczeństwo

Narysuj lusterko ze Stworkiem Potworkiem

Jak za pomocą dwóch jajek, większego i mniejszego oraz patyczka do lodów i niebieskiej smugi, narysować przedmiot w którym możemy zobaczyć swoje oblicze.

Miłośników rysunku i animacji powinna zainteresować audycja, w której „Stworek Potworek” nadając ze swojej artystycznej pracowni, podpowiada jak prostymi figurami geometrycznymi narysować ciekawe obiekty, pojazdy czy elementy przyrody. Podpowiedzią jak to robić są animacje graficzne, czyli krótkie rysunkowe filmy, zamieszczane na stronie Polskiego Radia Dzieciom po zakończeniu audycji. To propozycja na każdą środę o 11.45.

Od poniedziałku do piątku o 15.30 słuchając audycji „Słowo do słowa” można wraz z Panią Literką gimnastykować buzię, nauczyć się poprawnego języka polskiego, a także trenować wymawianie trudnych głosek i łamańców językowych.

Odkrycia, eksperymenty, badania i obserwacje prowadzone na antenie, stają się inspiracją dla młodych słuchaczy w każdy wtorek i czwartek o 16.45. Słuchając „Małych naukowców”, w domowym zaciszu dzieci mogą zrobić eksperyment zaproponowany w studiu i dokonać własnych obserwacji, by jeszcze lepiej zrozumieć fizykę, chemię, matematykę i astronomię.

Dzieci interesujące się oszczędzaniem czy ekonomią także znajdą coś dla siebie. W poniedziałki i środy o 17.15 w audycji „Skarbonka” dowiedzą się m.in., co to są: odsetki, koszty, zarobki czy oszczędności. We wtorki o tej samej godzinie znani dzieciom Kulfon i żaba Monika wraz z policjantem, w audycji „Bezpieczny maluch”, opowiadają  jak należy bezpiecznie zachowywać się w różnych miejscach publicznych.

Jak wirusolog łapie wirusy, żeby je zbadać?

Odpowiedzi na trudne pytania tj. gdzie rośnie pieprz, gdzie zimują raki, czy da się przewrócić hełm na lewą stronę oraz co było pierwsze jajko czy kura, można znaleźć słuchając „Mini Eureki” w środy o 17.15. W tej audycji Artur Wolski udowadnia jak ciekawa może być fizyka, chemia i matematyka, i że każde trudne pytanie może być początkiem wielkiej przygody!

Bajkowy świat i kołysanki do snu bez reklam

Polskie Radio Dzieciom wspiera rozwój wyobraźni u dzieci. Niektóre audycje przenoszą najmłodszych słuchaczy w niezwykły świat w towarzystwie prawdziwie bajkowych postaci m.in. Misia MichasiaSmoka Adasia, Królika Filipa, Lwa Leopolda Grzywy, Detektywa Maurycego Śladka, Kaczki Siłaczki i Kucharza Bulgota. Te propozycje usłyszeć można od poniedziałku do piątku od 11.00 do 12.00 i od 18.00 do 19.00 oraz w sobotę od 16.00 do 17.00.

A gdy po całym dniu pełnym wrażeń zaczyna się pora snu, Polskie Radio Dzieciom proponuje kołysanki, opowiadania i legendy. O 19.00 w „Wieczornych pogaduchach” przy dźwiękach spokojnej muzyki, opowiadane są niezwykłe historie i bajki. Stałym punktem tej audycji jest „Książka do poduszki” czytana przez znanych i cenionych lektorów. Każdego dnia usłyszeć można premierowy odcinek fragmentów czytanej książki.

Strona internetowa przyjazna dla dzieci i rodziców
Wszystkie audycje nadawane na antenie znaleźć można na stronie internetowej polskieradiodzieciom.pl. Pięknie ilustrowane, ruchome grafiki i podział tematyczny audycji na stronie rozbudzają  spostrzegawczość i ciekawość świata u najmłodszych słuchaczy, zaś dorosłym ułatwiają dotarcie po poszukiwanych treści.
Ułatwieniem dla rodziców jest możliwość wygaszenia obrazu w momencie włączania wybranej bajki lub słuchowiska. Dzięki temu zabiegowi, kolorowe obrazki zmieniają kolorystykę na paletę szarości, a młody słuchacz może skupić swoją uwagę wyłącznie na słuchanym dźwięku. To funkcja, która może być przydatna podczas wieczornego słuchania bajek lub książek do poduszki.

 

Propozycje aktywności dla poszczególnych grup:

W związku z realizacją kolejnego z celów podstawy programowej, proponuję na ten tydzień temat kompleksowy:

Tajemnice książek

Cele:

– kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionych książek

– rozbudzanie ciekawości badawczej

– zapoznanie z pracą sprzedawcy w księgarni

– poznanie określeń: okładka, strona, kartka, księgarnia, biblioteka

– rozwijanie zainteresowania książkami

 

Dzień pierwszy.

  1. Piosenka „Poczytaj mi tato , poczytaj mi mamo”- Fasolki. Zachęcam do ilustrowania piosenki ruchem lub wygrania jej w dowolny sposób ( tupanie, klaskanie, granie na garnku 😉).

1.Chociaż czeka już na mnie zaspana poduszka,
Chociaż misiek zmęczony ziewa ziewa jak smoka.
To codziennie wieczorem zanim pójdę do łózka,
Zanim powiem dobranoc biorę książkę do rąk.

Ref:Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo bo w książkach tak wiele się dzieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.

2.Chociaż mieszka na półce cała masa zabawek,
Chociaż zajęć tysiące proponuje mi brat.
Biorę z półki książeczki,
Na dywanie się kładę,
Godzinami oglądam i powtarzam wciąż tak.

Ref:Poczytaj mi tato, poczytaj mi mamo bo w książkach tak wiele się dzieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.
Na przykład gdy czytasz Kubusia Puchatka
Choć znam go to zawsze się śmieje.

  1. „To jest mała książka”- teatrzyk kamishibay (teatr ilustracji).

 

  1. Rozmowa na temat obejrzanego teatrzyku.

 

– Jakie zwierzęta wystąpiły w teatrzyku?

– Czy Osiołek wiedział co przyniósł Gorylek?

– Czy Osiołek wiedział do czego służy przyniesiona przez Gorylka rzecz?

– Do czego próbował użyć Osiołek rzeczy, którą przyniósł Gorylek?

– Jak nazywa się rzecz, którą przyniósł Osiołek?

– Do czego służą książki? (czytania i oglądania)

 

  1. „Małe-duże”- zabawa ruchowa.

 

Rodzic tworzy na dywanie kolorowe obręcze. Wewnątrz nich umieszcza książki małe i duże. Podczas trwania utworu, dziecko swobodnie porusza się po dywanie. Na pauzę w muzyce rodzic podaje hasło: duże lub małe, a zadaniem dziecka jest ustawić się przy obręczy, wewnątrz której znajduje się odpowiedniej wielkości książka.

 

  1. Książki”- ćwiczenia logopedyczne

 Zamienimy na dosłownie chwilkę, nasze buzie w książki. Ciekawi jesteście jak? Zobaczcie:
– „otwieranie i zamykanie książki” – otwiera i zamyka szeroko usta
– „przekładnie kartek w książce”- przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

 

Dzień drugi.

  1. „Raz na sośnie siadła pliszka” – wysłuchanie wiersza W. Ścisłowskiego.

Raz na sośnie siadła pliszka

no i co wynika z tego?

Drgnęła gałąź – spadła szyszka.

No i co w tym ciekawego?

Szyszka była już dojrzała –

no i co wynika z tego?

Więc nasiona wyleciały.

No i co w tym ciekawego?

Z nasion drzewka tam wyrosły

no i co wynika z tego?

Cóż, po latach ścięto sosny

No i co w tym ciekawego?

Z drewna papier wnet zrobiono – (Rodzic pokazuje kartkę)

no i co wynika z tego?

Dziś jest książki twojej stroną – (Rodzic kładzie przed dzieckiem książkę, odwraca

kartki)

dziękuj pliszce (drzewom), mój kolego!”

Rozmowa na temat wysłuchanego utworu. N. zadaje pytania: Z czego wyrosły drzewka?;

W co zamieniło się drewno?

 

  1. „Jak powstaje papier ekologiczny” – eksperyment. Rodzic rozdaje dziecku różnego rodzaju papier:gazety, kartki, bibułę itp. Zadaniem dziecka jest porwanie papieru na drobne kawałki. Następnie dziecko wkłada kawałki papieru do wiaderka. Rodzic zalewa je wodą i chwilę odczekuje, aż rozmiękną. Namoczony papier rozdrabnia mikserem do osiągnięcia gęstej papki. Papkę wylewa na sito tak, aby siatka została równomiernie pokryta cienką warstwą. Rodzic wraz z dzieckiem przyciska papkę kawałkiem tektury i odwraca. Delikatnie naciskając gąbką powierzchnię siatki, przenosi włókna papieru na tekturę. Papierową masę przykrywa drugim kawałkiem tektury i z pomocą wałka wyciska z niej wodę. Tak powstały papier. Pozostawia się do wyschnięcia na rozłożonych kawałkach gazety.

 

  1. „Zabawy z papierem”– zabawa plastyczno-techniczna. Rodzic pokazuje zastosowania papieru o różnych fakturach, np.: zwijanie kartki białego papieru w rulon i robienie z niej lunety, zgniatanie gazet w papierowe kule, patrzenie przez celofan jak przez kolorowe okulary. Dziecko próbuje wykonywać proponowane przedmioty, mając do dyspozycji różnego rodzaju papier.

 

  1. „Luneta”– praca plastyczno-techniczna. Rodzic rozdaje dziecku rolki po papierze toaletowym oraz kolorowy papier i różnego rodzaje kształty do ozdabiania. Zadaniem dzieci jest ozdobienie rolek w dowolny sposób. Następnie dzieci wykorzystują swoje lunety do zaproponowanej przez siebie zabawy.

 

Dzień trzeci.

 

1. „Zgadnij o kim mowa”- zagadki o kocie.

Chętnie ze spodeczka
białe mleczko pije,
na przyjęcie gości
małą mordkę myje.

Tak cichutko chodzi,
że go nikt nie słyszy.
I dlatego bardzo,
boją się go myszy.

 

2. „Kot”– Rodzic z dzieckiem wyklaskuje sylabę-wyraz dom. Prosi, by dziecko powiedziało ile sylab słyszy w tym wyrazie. Następnie kładzie napis kot i odczytuje go razem z dzieckiem. Można podzielić napis na litery i zapoznać (odczytać pojedyncze litery) dziecko z literami składającymi się na ten wyraz.

3. „Czy kot chodzi w butach?”- Rodzic czyta dziecku bajkę pt. „ Kot w butach”. Następnie pokazuje ilustracje kotów oraz książkę z bajką „Kot w butach”. Rodzic pyta: Czy koty chodzą w butach? Dziecko swobodnie się wypowiada na podstawie ilustracji kotów i książki. Odróżniają elementy świata bajkowego od rzeczywistości. Opisują wygląd kotów.

 

4. „Kot z figur geometrycznych”– praca plastyczna utrwalająca kształt i nazwę figur geometrycznych.

5. „Kotki”- zabawa ruchowa.

Dziecko wykonuje określone czynności: Kotki biegają – dziecko porusza się na

czworakach; Kotki robią koci grzbiet – Rodzic pokazuje, jak wykonać ćwiczenie, dziecko naśladuje; Kotki piją mleczko z miseczki – dziecko układa dłonie w kształt miseczki i naśladuje picie mleka; Kotki oblizują się i miauczą – dziecko oblizuje wargi i miauczy jak kot.

 

Dzień czwarty.

 

  1. „Nasza biblioteczka”- oglądanie książeczek z biblioteczce domowej. Omówienie ich wyglądu. Rodzic omawia, z czego składa się książka.

Okładka chroni strony książki i na niej jest napisany tytuł książki. Rodzic pokazuje okładkę.

To jest kartka, a to strona. Na niej są litery, które układają się w wyrazy, zdania, historyjki. Dzięki nim wiemy, czy to jest bajka, wiersz czy opowieść. Rodzic pokazuje kartki w książce. Ilustracje i obrazki pokazują to, o czym czytamy. Rodzic demonstruje ilustracje w książce. Pokazuje, w jaki sposób należy odwracać kartki, by ich nie zniszczyć.

 

  1. „Jesteśmy w księgarni” – zabawa matematyczna, liczenie i ustalanie równoliczności poprzez wymianę jeden do jednego (na podstawie scenariusza E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej). Rodzic ustawia w pokoju dwa stoliki(krzesła) a na nich książki. Na pierwszym stoliku leżą książki małe, na drugim duże. W widocznym miejscu rodzic przyczepia napis Księgarnia. Następnie rodzic wyjaśnia dziecku zasady zabawy. To miejsce to księgarnia, wskazuje na stoliki i książki oraz pokazuje napis. Ja będę sprzedawcą i rozdaje dziecku po cztery fasolki, za które będzie mogło kupić wybraną książkę. Dziecko głośno przelicza swoje fasolki. Możesz kupić jedną książkę za jedną fasolkę (lub możesz wymienić fasolkę

za książkę). Kupioną książkę możesz zanieść swojemu misiowi, który czekają na Ciebie na dywanie. Dziecko zaczyna kupować książki. Kupione książki może  układać przed swoim misiem lub inna zabawką. Rodzic-sprzedawca daje jedną książkę za jedną fasolkę. Fasolki wrzuca na tacki lub do pudełka. Gdy wszystkie książki zostaną wykupione, dziecko siada przy swoim misiu i liczy, ile książek kupiło. Określają, jakie książki kupiły – małe czy duże.

 

  1. „Zabawy kotów” – zabawa ruchowa. Rodzic daje dziecku gumową piłeczkę. Na hasło: Kotki się bawią dziecko w pozycji na kolanach toczy piłeczkę raz jedną ręką, raz drugą ręką. Na hasło: Kotki odpoczywają dziecko zatrzymuje się, kładzie się na dywanie i zwija się w kłębek. Zabawę można powtórzyć kilkukrotnie.

 

  1. „Kto rycerzem, a kto księżniczką?”

 

Dzień piąty.

  1. „Dbamy o książki” – rozmowa tematyczna z dziećmi. Rodzic pokazuje dziecku książki, które wymagają naprawy ( jeżeli takie są 😊). Dziecko przygląda się. Rodzic pyta: Czy kartki w tej książce powinny być zagięte?; Czy kartki mają być podarte?; Co możemy zrobić, by naprawić te książki?. Rodzic wraz z dzieckiem naprawia książkę oraz zwraca uwagę, że z książkami należy obchodzić się delikatnie. Trzeba uważać, by ich nie poplamić i nie zaginać stron, ostrożnie odwracać strony, by ich nie porwać. Po obejrzeniu należy książkę odłożyć na miejsce.

 

  1.  „Odłóż książkę na właściwe miejsce”.
  2. Zestaw ćwiczeń ruchowych.

„Tajemnicza książka” – każdy uczestnik zabawy otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę i stara się utrzymać ją w tej pozycji, podczas gdy rodzic wydaje kolejno polecenia: obracamy się, tańczymy, chodzimy bokiem, kucamy itp.

„W księgarni” – Dziecko leży na boku z podkurczonymi nogami. Na hasło: Książki się otwierają przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Książki się zamykają powraca do pozycji wyjściowej. Na hasło: Książki stoją na półce przechodzi do stania na baczność.

„Bajkowy przyjaciel” – dziecko wraz z rodzicem tworzą pary. Przechodzą do leżenia na plecach. Dotykają się stopami w taki sposób, aby nogi zgięte w kolanach tworzyły w powietrzu kąt prosty. „Siłują się” stopami, próbując wyprostować nogi.

 

  1. „Każda książka na swoim miejscu” – porządkowanie i układanie książek na półkach. Dziecko razem z rodzicem ustala , w jaki sposób można uporządkować książki w kąciku czytelniczym w domu. Rodzic proponuje dziecku wybrane rozwiązania, np. ustawienie książek od najmniejszej do największej, od najgrubszej do najcieńszej. Dziecko próbuje same wybrać sposób, w jaki będzie układać książki na półkach.

,,Tajemnice książek.”

Cele:

-Rozbudzenie w dziecku zainteresowania książką i czytaniem

-Kształtowanie umiejętności wypowiadania się na temat ulubionej książki

Dzień 1

,,Co to jest ?”-rozwiążcie proszę zagadki.

Nie furtka – wszyscy ją otwierają.

Nie ogród – a piękna jak kwiat w maju.

 Nie zamek – mieszkają w niej królowie.

 Nie człowiek – a bajkę Ci opowie.  (książka)

 

Gdy chcesz stworzyć obrazek nowy,

Taki piękny, kolorowy,

Będzie ci potrzebna ona,

Najlepsza będzie biała ,ale może być i czerwona.

Na niej namalujesz lub narysujesz, co tylko chcesz,

A potem możesz wyciąć każdą narysowaną rzecz.( kartka papieru)

 

Zanim zaczniesz czytać książkę,

Najpierw, gdy ją bierzesz w rączkę,

Patrzysz, co jest z tyłu, co jest z przodu,

Czy jest tam rysunek samochodu?

Jest i taka, co przedstawia niedźwiadka,

To właśnie jest …(okładka)

 

Poszukaj ulubioną książkę i obejrzyj okładkę , ilustrację .

Pomyśl dlaczego lubisz tę książkę, kto jest głównym bohaterem .

Opowiedz jak się kończy książka?

 

Dzień 2

Obejrzyj film edukacyjny ,,Jak powstaje książka?

 

Wykonaj książeczkę według własnego pomysłu.

 

 

Dzień 3

Jak powstaje papier?

Podziel na sylaby słowa: papier, gazeta, książka, kartki, kiosk, księgarnia.

 

Papiernia – zabawa relaksacyjna.

 

Dziecko dobiera się w pary z rodzicami/rodzeństwem. Dziecko kładzie się na brzuchu, a rodzic/rodzeństwo wykonuje na nim prosty masaż zgodnie z treścią wiersza. Po chwili może nastąpić zamiana. Dziecko może nauczyć się wiersza i samo wymyślić proste ruchy ilustrujące jego treść.

 

,,Papiernia’’ Natalia Łasocha

 

Wczesnym rankiem idź do lasu, Dziecko palcami wskazującymi na przemian „spa­ceruje” po plecach rodziców/ rodzeństwa.

drwal tam drzewa tnie. Krawędzią dłoni dziecko delikatnie kreśli linię w poprzek pleców.

Potem wielką ciężarówką do papierni jadą pnie. Pięść jednej dłoni przesuwa wzdłuż pleców.

Duży kawał drewna weź i długo nie czekaj, Dziecko chwyta rodzica/rodzeństwo za ramiona.

na drobne kawałki porządnie go posiekaj. Krawędziami obu dłoni delikatnie stuka po plecach – od góry do dołu i od dołu do góry.

Dodaj barwnik, jaki chcesz, jeszcze klej i woda, Delikatnie dotyka szyi, a następnie jedne­go i drugiego ucha.

w wielkiej kadzi to wymieszaj i masa gotowa. Palcem wskazującym kreśli koła na plecach rodziców/ rodzeństwa.

Teraz trudne jest zadanie, lecz się nie poddawaj,

na podłużnych sitach tę masę rozkładaj. Palcami obydwu dłoni przesuwa po plecach od góry do dołu.

Dużo cierpliwości teraz potrzebujesz,

masa schnie, a ty ją dzielnie po trochu wałkujesz. Całą powierzchnią obu dłoni gładzi plecy od góry do dołu.

Kiedy papier już gotowy, zwiń go w wielkie bele,

taki papier co dzień ma zastosowań wiele.  Dziecko turla rodziców/ rodzeństwo po dywanie.

 

Dzień 4

Wysłuchanie recytacji wiersza „Skarga książki”

 Jan Huszcza „Skarga książki”

 Jestem książką z dużej szafy.

Wszyscy mówią, żem ciekawa,

więc mnie ciągle ktoś pożycza,

lecz nie cieszy mnie ta sława.       

Miałam papier bielusieńki,

ślady na nim Florka ręki.

Pozginał Jaś mi rogi,

Julek na mnie kładł pierogi.

Krzyś ze swym zwyczajem zgodnie,

trzymał mnie aż trzy tygodnie.

Narysował na okładce

Staś diabełka, małpkę w klatce.

Anka, Władka siostra mała,

ta mi kartki dwie wyrwała.

Cóż mi z tego, żem ciekawa,

dłużej żyć tak nie potrafię.

Nie będziecie mnie szanować,

to się na klucz zamknę w szafie.

 

Wysłuchanie recytacji wiersza „Skarga książki” w interpretacji mamy lub taty

rozmowa z dziećmi o książkach ( np. jak trzeba traktować książki, zwłaszcza te pożyczone z biblioteki? kto czyta wam książki?, jakie są wasze ulubione tytuły książek?, czy macie swoją biblioteczkę z książkami?)

Dzień 5

1.Posłuchaj ,,Piosenka o książeczce”

Spróbuj rozpoznać tempo utworu. ( szybka, wolna)

 

2.Zabawy muzyczno – rytmiczne przy akompaniamencie pianina

TAJEMNICE KSIĄŻEK

„KTO CZYTA KSIĄŻKI- ŻYJE PODWÓJNIE”

-UMBERTO ECO-

 

Cele:

  • Rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
  • Rozwijanie wyobraźni
  • Kształtowanie poszanowania dla książek
  • Kształtowanie motywacji do samodzielnego czytania
  • Zapoznanie z różnymi rodzajami książek
  • Rozwijanie wyobraźni i kreatywności
  • Kształtowanie zdolności muzycznych

 

 

Choć nie ma zamka ani kluczyka

Często otwierasz ją i zamykasz.

W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści,

wierszyków , bajek i opowieści

(książka)

 

Witamy dzieci i rodziców w nowym tygodniu, w którym dowiemy się wiele ciekawych rzeczy na temat KSIĄŻEK.

 

            Zachęcamy do rozpoczynania  każdego dnia od porannych ćwiczeń. W tym tygodniu proponujemy  ćwiczenia doskonalące równowagę, reakcję na sygnał oraz  kształtujące stronność ciała i orientację przestrzenną.

Zaczynamy od ćwiczeń przy piosence Ręce do góry (DJ MIKI)

RĘCE DO GÓRY , HOP SA SA
TERAZ KUCNIJ I ZŁAP PSA
RĘKA PRAWA , RĘKA LEWA
I JUŻ LATASZ TAK JAK MEWA
HOP DO PRZODU KLAŚNIJ RAZ
TERAZ W DÓŁ A W GÓRĘ DWA

NOGA PRAWA NOGA LEWA
KRĘCISZ NOGĄ TAK JAK TRZEBA
W LEWO RAZ , W PRAWO DWA
SKACZ NA NODZE TAK JAK JA
OBRÓT W LEWO KLAŚNIJ RAZ
ZATAŃCZYMY JESZCZE RAZ

           

            Rodzicu dla utrwalenia znajomości prawej i lewej strony ciała można zastosować oznaczenia rąk i nóg na przykład za pomocą gumki frotki, odblasków czy innych sposobów.

            Proponujemy w ramach pracy plastycznej pomalowanie obu dłoni dziecka farbą i odbicie na kartce papieru. Po wyschnięciu prosimy dzieci o wycięcie i oznaczenie rączki lewej (L) i prawej (P).

 

A teraz zapraszamy do zabawy w parach do piosenki NIE CHCĘ CIĘ ZNAĆ…

 

W KRAINIE KSIĄŻEK

            Zachęcamy, aby na początku naszej wyprawy do krainy książek, przygotować różnego rodzaju książki, wspólnie je pooglądać i porozmawiać na ich temat.

Pomocniczy zestaw pytań:

– Czym różnią się od siebie te książeczki?

– Czy są tej samej wielkości?

– Czy są tej samej grubości?

– Czy mają takie same kolory?

– Co można znaleźć w książkach?

– Gdzie możemy kupić książkę?

– Gdzie możemy wypożyczyć książkę?

 

Zachęcamy do nauki piosenki

”KSIĄŻECZKI, BAJECZKI”

 

I  Kolorowe strony i ładna okładka

przyjaciółmi dzieci pragną być

chcą, by o nie dbano,

a to rzecz niełatwa.

Pomagają dzieciom uczyć się. 

Ref: Bajeczki, książeczki kolorowe są

na półkach, regałach, czytane być chcą.

Tu książę, księżniczka, czarownica zła,

a Pinokio mały długi nos znów ma. (2x)

II  Kiedy jest mi smutno zawsze rozweselą,

o różnych przygodach mówią nam.

Poznać byśmy chcieli całą bibliotekę.

O moje książeczki zawsze dbam 

Ref: Bajeczki, książeczki kolorowe są…

 

 

Prosimy  o przedstawienie dzieciom wiersza Anny Kamieńskiej pod tytułem „Książka”

KSIĄŻKA

Czemu książka stoi niema?
Może o czym mówić nie ma?
Jej literek czarne rządki
Smutne jak jesienne grządki.
Czemu tak nudna, pusta,
Jakby jej zamknięto usta?
Aż tu nagle moja miła,
Niema książka przemówiła.
I gadała i śpiewała,
Czego nie opowiadała!
O przygodach, awanturach,
ptakach, kwiatach, morzach, górach.
Gdzie to wszystko w niej mieszkało?
Jak to wszystko w niej drzemało?
Chyba nie ma o co pytać:
Nauczyliśmy się czytać.

 

Po przeczytaniu wiersza R. zadaje dziecku pytania:

 – Czemu początkowo książka była smutna?

– Czy miała kolorowe obrazki?

– Dlaczego nagle książka zrobiła się ciekawa?

– Co się zmieniło?

            Skoro już wiemy, do czego służą książki- musimy zwrócić również szczególną uwagę na  sposoby dbania o książki, żeby ich nie niszczyć (dziecko podaje przykłady).                                                                              Proponujemy zabawę w reperowanie zniszczonych książek w domu.

SZPITAL DLA KSIĄŻEK

            Rodzic z dzieckiem organizuje trzy bazy i oznacza numerami (karteczki od 1-3). Każdej bazie przypisane są inne role. Dziecko transportuje książki segregując na „chore” i „zdrowe” (czyli uszkodzone i nieuszkodzone). W wybranej bazie następuje wyzdrowienie książek poprzez sklejenie lub nałożenie folii na okładki przez opiekuna  (lekarza lub pielęgniarkę). Po wykonaniu niezbędnych zabiegów dzieci ponownie transportują książki do biblioteczki.

Poniżej przedstawiamy zasady postępowania z książkami, a właściwie ich prośbę:

Używaj zakładek, Nie zaginaj naszych rogów, Nie zwijaj nas w rulon, Obłóż nas w papier, Nie pisz po naszych kartkach i okładkach,

A teraz przerwa na taniec z dzieckiem w domu do piosenki z Króla Lwa

 

JAK POWSTAJE KSIĄŻKA?

Na początek zachęcamy do obejrzenia filmu

            Zapraszamy rodziców do przeczytania dla dzieci opowiadania Agnieszki Filipkowskiej pt. „Mała książka o książce” i porozmawiania na jego temat.

MAŁA KSIĄŻKA O KSIĄŻCE

            Julka już od kilku dni nie chodziła do przedszkola. Miała anginę i musiała zostać w domu. Mama nie zawsze miała czas, żeby się z nią pobawić, czy poczytać jej jakąś książkę, bo była zajęta nadrabianiem zaległości w pracy. Żeby się nie nudzić, dziewczynka wymyślała sobie przeróżne zajęcia. Najbardziej spodobało jej się tworzenie własnych, barwnie ilustrowanych książeczek. Kilka kartek papieru składała na pół, wkładała jedną w drugą i po zrobieniu na grzbiecie dwóch otworów dziurkaczem, związywała wszystko razem ozdobną wstążeczką. Potem zabierała się do zapełniania stron obrazkową opowieścią, gdzieniegdzie opatrzoną prostym słowem, które już potrafiła samodzielnie napisać.

– Mamo, jak będę duża, to zostanę księgarnią – oznajmiła pewnego dnia Julka pochłonięta ozdabianiem swoich małych arcydzieł.

– Doprawdy? – rzuciła mama, zerkając na córkę znad laptopa, po czym zanurzyła usta w zimnej już kawie, tylko po to, by nie wybuchnąć śmiechem.

– To znaczy, czym dokładnie będziesz się zajmować?

– No jak to czym? Robieniem książek, tak jak teraz – odpowiedziała dziewczynka.

– Wiesz, córciu, księgarnia to właściwie nie jest osoba, tylko miejsce, taki sklep, w którym można kupić książki. I tam pracują księgarze albo księgarki, czyli osoby, które powinny znać się na literaturze, umieć coś doradzić, polecić – wyjaśniła mama. – Ale zanim książka trafi do księgarni, nad jej powstaniem pracuje wiele osób.

No popatrz, a ja robię wszystko sama i to jeszcze z anginą – rzekła z dumą Julka.

– Tak, jesteś bardzo dzielna – przyznała ze śmiechem mama. – I wiesz co? Mam dla ciebie ciekawe zadanie. Co powiesz na stworzenie książki o tym, jak powstaje książka?

– Super pomysł! – ucieszyła się mała artystka. – To od czego powinnam zacząć?

– Hmmm… Najpierw powinnaś narysować las.

– Jak to? To książki powstają w lesie?

– Nie w lesie, tylko z lasu, a dokładnie z rosnących w nim drzew, które są ścinane, potem odpowiednio mielone i w specjalnej fabryce przetwarzane na papier – sprostowała mama. Julka zostawiła na razie stronę okładki pustą. Na kolejnej zaś naszkicowała stojące w szeregu drzewa o rozłożystych koronach. Od nich skierowała strzałkę w stronę złożonej z prostokątów i trójkątów fabryki z dymiącymi kominami. A dalej narysowała pokaźną stertę papierów. I czekała na dalsze wskazówki.

– Teraz potrzebujemy autora, czyli osoby, która wymyśli opowieść. Od niego wszystko zależy. To on tworzy świat, jaki będziesz sobie później wyobrażać jako czytelnik. Zapełnia ten świat bohaterami, którym pozwala przeżywać różne przygody – kontynuowała mama. – To on w magiczny sposób przemienia pustą kartkę papieru w barwną, tętniącą życiem historię.

            W Julkowej książeczce wnet pojawił się pochylony nad dużym zeszytem mężczyzna w okularach, trzymający w ręce coś, co chyba miało być długopisem. Z głowy pisarza „wypączkowała” chmurka pełna pomysłów autora. Była tam królewna w krzywej koronie, ziejący pomarańczowym ogniem smok i rycerz z mieczem w dłoni.

– Piękne te twoje rysunki – skomentowała mama z uznaniem. – Może zamiast księgarnią, zostaniesz ilustratorką. To kolejna ważna osoba tworząca książkę.

– Czasami ważniejsza od pisarza, prawda? Bo w niektórych książkach są tylko obrazki, tak jak w mojej! – ożywiła się Julka. – Wiem! Na następnej stronie narysuję siebie, jak tworzę ilustracje do mojej książki! – I tak też zrobiła.

– Dobrze, to teraz czas na współpracę z wydawnictwem – podsumowała mama. – Pracują tam redaktorzy, którzy podpowiadają autorowi, jak ulepszyć napisany tekst, dokonują korekty, czyli poprawiają znalezione błędy, i przygotowują książkę do druku.

– A na czym polega to przygotowanie? – zainteresowała się mała ilustratorka.

– Na wybraniu odpowiedniego koloru, kształtu czy wielkości liter, rozmieszczeniu tekstu oraz ilustracji na stronie, na zaprojektowaniu okładki i stron tytułowych – wyliczała mama. – O, widzę, że już naszkicowałaś małe wydawnictwo.

– Tak, tu jest redaktor, który czyta książkę i poprawia błędy – objaśniała Julka, wskazując postać siedzącą przy nieforemnym biurku. – A ten wybiera najładniejsze literki z tych powieszonych na maleńkich wieszaczkach.

– Pięknie! – zachwyciła się mama. – Choć wiesz, dziś pisarze i redaktorzy zwykle pracują na komputerach, tak jest szybciej i wygodniej – dodała rozbawiona. – Ciekawa jestem, jak narysujesz drukarnię, do której właśnie zmierzamy. Są tam specjalne maszyny, które na ogromnych arkuszach papieru drukują wiele stron książki jednocześnie. Potem te arkusze trzeba odpowiednio pociąć, złożyć w całość i skleić albo zszyć. A na koniec oprawić w piękną okładkę.

            I tak powstał szkic drukarni, w której drukarze, niczym dzielne krawcowe, próbowali okiełznać pokrytą mrówczym pismem płachtę papieru za pomocą nożyczek oraz igły z nitką.

– Brawo, Julciu! – Mama pogładziła córkę po głowie. – Tak właśnie powstaje książka, która zostanie teraz wysłana do księgarni, gdzie stanie na półce, a potem trafi do rąk czytelników.

– A moja, jak już wyzdrowieję, trafi do Julka, którego narysuję na okładce z otwartą książką na kolanach! – oznajmiła radośnie dziewczynka, dumna ze swojego dzieła.

 

R. czyta dziecku wierszyk:

Jak powstaje każda książka? Kto słuchał, odpowie.

Najpierw rodzi się w pisarza pomysłowej głowie.

Gdy redaktor w wydawnictwie tekst dobrze ogarnie,

O druk, cięcie i oprawę poprosi drukarnię.

 

A może już macie pomysł na własną książeczkę? Spróbujcie ją wykonać!. Pomocny link:

Trzymamy za Was kciuki i życzymy owocnej pracy 🙂

 

Kilka pomocniczych wyrazów związanych z tematyką  do czytania całościowego (globalnego) oraz do podziału rytmicznego na sylaby. Próba określenia głoski na początku i końcu wyrazu.

Książka– Książ- ka

Autor- Au- tor

Biblioteka– Bi- blio- te- ka

Księgarnia– Księ- gar- nia

Drukarnia– Dru- kar- nia

 

KARTY PRACY

            Wprowadzenie litery F, f– poszukiwanie grafemu litery, doskonalenie percepcji wzrokowej, zdolności grafomotorycznych. Doskonalenie myślenia przyczynowo- skutkowego, poszerzanie wiedzy ogólnej Karty Pracy, ćw. nr od 5-9.

Plac_zabaw_Pieciolatek_Cz.4_Karty_pracy_1-9B

Proponujemy wydrukowanie szablonu litery F, wycięcie i ozdobienie przez dzieci dowolnym materiałem plastycznym. Zachęcamy do zabawy w odnajdywanie jak największej ilości wyrazów rozpoczynających się głoską F, f  i ich zapisanie.

 

Zestaw ćwiczeń gimnastycznych

  1. „Tajemnicza książka” – każdy uczestnik zabawy otrzymuje książkę, którą kładzie na głowę. Stara się utrzymać ją w tej pozycji podczas wykonywania kolejnych poleceń R.: Obracamy się, Tańczymy, Chodzimy bokiem, Kucamy, Chodzimy do tyłu itp. Dziecko, któremu książka spadła z głowy, zastyga w bezruchu i kibicuje innym. Powtarzamy zadanie kilka razy.
  2. „W księgarni” – dziecko zajmuje dowolne miejsce w pokoju leżąc na boku. Na hasło R.: Książki się otwierają! – przechodzi do leżenia na wznak, wyciąga na boki wyprostowane ręce i nogi. Na hasło: Kartki się przewracają! – klaszcze w dłonie (R. mówi, ile stron ma książka, a dziecko tyle razy klaszcze). Na hasło: Książki się zamykają! – powraca do pozycji wyjściowej – leżenie na bokach, nogi podkurczone. Gdy R. powie: Książki stoją na regale, przechodzą do stania na baczność.
  3. „Odgadywanie tytułów bajek” – przedstawianie za pomocą gestów i ruchów postaci z wybranej bajki, np. Kubuś Puchatek, Król lew, Śpiąca królewna, 101 Dalmatyńczyków. Po udzieleniu poprawnej odpowiedzi następuje zamiana ról.

 

ZAGADKOWO

„PROŚBA KSIĄŻECZKI”

Drogie dzieci!

Piszę do Was bo tylko Wy możecie pomóc! Złośliwy czarnoksiężnik zrobił psikusa – ukrył litery tworzące nazwę pewnego domku. Jeśli odgadniecie wszystkie zagadki, dowiecie się kto mieszka w tym domku oraz jak nazywa się ten dom. Wiem, że sobie poradzicie i tym samym uwolnicie mieszkańców tego niezwykłego domu. Trzymam za Was kciuki!  

                                                                                                                Wasza przyjaciółka Książeczka 

Zagadki:

  1. Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka. Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek) -b
  2. Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie. Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia) -a
  3. Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa. Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach) -j
  4. W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka) -e
  5. Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos, lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos. (Pinokio) -k

Każdej zagadce przypisana jest litera. Należy dokończyć zdanie: Dom….

Jeśli uda się Wam rozwiązać to zadanie, zapraszamy do wykonania zakładki do książki według własnego pomysłu lub z pomocą poniżej przedstawionego linku.

 

DROGI RODZICU!

Na koniec zapraszamy do obejrzenia filmu: Książka bez obrazków

 

Życzymy miłego tygodnia

I pozdrawiamy 🙂

Propozycje do pracy z dziećmi w domu

 

„Książka moim przyjacielem”

 

Cele:

– budowanie i rozwijanie zainteresowań czytelniczych wśród dzieci

– rozwijanie logicznego myślenia

– poznawanie i utrwalanie zwrotów związanych z książkami

 

DZIEŃ 1

Drogie dzieci!

Piszę do Was bo tylko Wy możecie pomóc! Złośliwy czarnoksiężnik zrobił psikusa – ukrył litery tworzące nazwę pewnego domku. Jeśli odgadniecie wszystkie zagadki, dowiecie się kto mieszka w tym domku oraz jak nazywa się ten dom. Wiem, że sobie poradzicie i tym samym uwolnicie mieszkańców tego niezwykłego domu. Trzymam za was kciuki!

Wasza przyjaciółka Książeczka

Zagadki:

  1. Jej czerwony płaszczyk widać już z daleka. Gdy przez las idzie, wilk już na nią czeka. (Czerwony Kapturek)
  2. Tego chłopca i dziewczynkę z bajki pamiętacie. Sprytem wiedźmę przechytrzyli w piernikowej chacie. (Jaś i Małgosia)
  3. Jak inne zwierzęta cztery łapy ma, lecz tylko na tylnych buty ma dwa. Choć czasem mruczy, to myszy nie goni, kapelusz z piórkiem ma na swej skroni. (Kot w butach)
  4. W łupince orzecha wygodnie sypiała, w pyłku kwiatowym co dzień się kąpała. A choć najmniejszą dziewczynką była, od dużych kłopotów się nie ochroniła. (Calineczka)
  5. Był bajkowym pajacykiem co miał ludzki głos, lecz gdy głosem tym nakłamał rósł mu nos. (Pinokio)

Dzieci podają rozwiązanie zagadek. Każda zagadka to jedna litera (1 – b, 2-a, 3- j, 4-e, 5-k). Dom bajek ( wyraz : Dom jest podany, do odgadnięcia jest drugi wyraz: bajek) – odczytanie powstałej nazwy przez chętne dzieci.

  1. Dawno, dawno temu…. – snujemy bajkę ( ćwiczenie twórcze). Nauczyciel zaczyna historię po czym rzuca włóczkę do dziecka – tamto do kolejnego . W efekcie czego tworzy się pajęczyna i bajka.

 

  1. Rebus do rozwiązania:

hasło: zakładka

 

DZIEŃ 2

KSIĄŻKA- choć nie ma zamka ani kluczyka, często otwierasz ją i zamykasz .
W swym wnętrzu wiele tajemnic mieści , wierszyków, bajek i opowieści. BIBLIOTEKA – a oto zagadka książkowa, 10 liter ma to słowo , a na końcu jest
w nim„ teka”, książka tam na ciebie czeka.

BIBLIOTEKARKA- kto ma na półkach książek bez liku i dba o książki
i czytelników?

PISARZ- pisze książki i wierszyki bajki, baśnie i legendy. Swoje myśli nam napisze byśmy w książce je znaleźli.

WYDAWCA –w jego pracy są maszyny, które kartki łączą w całość, by powstała kolorowa książka nasza, ta jedyna.

 ILUSTRATOR-ma komputer, ma też kredki kreśli kropki, kółka kreski i rysuje nam wspaniałe krasnoludki duże, małe które w książce oglądamy.

 

DZIEŃ 3

Zakładka do książki

Wykonaj wraz ze swoim dzieckiem dowolną zakładkę do książki według pomysłu dziecka.

 

DZIEŃ 4:

Warto obejrzeć krótki filmik o  tym , jak powstaje książka a także posłuchać fajnej piosenki , stworzonej przez dzieci.

 

DZIEŃ 5:

Czy także uważacie, że rozwiązywanie łamigłówek i zagadek logicznych to świetna zabawa niezależnie od wieku?

Sprawdźcie!

Co stanie się o połowę większe gdy postawimy to do góry nogami?

zobacz odpowiedź

Cyfra 6

Wymień po sobie trzy dni tygodnia, ale nie używając przy tym żadnej z nazw dni tygodnia. 

zobacz odpowiedź

Wczoraj, dziś, jutro

Narysuj linię. Jak sprawić, by stała się ona dłuższa bez dotykania jej?

zobacz odpowiedź

Narysować obok krótszą linię, wtedy ta pierwsza będzie dłuższa.

Prowadzisz autobus na trasie Kraków – Gdynia. (Nie używaj kalkulatora!). W Katowicach wsiada do autobusu 8 osób, w Częstochowie 6 wysiada, 9 wsiada. W Łodzi 3 osoby wysiadają, 5 wsiada. We Włocławku 4 osoby wysiadają, 3 wsiadają. W Toruniu 6 osób wysiada, 2 wsiadają. W Gdańsku 3 wysiadają, a jedna wsiada. Dojechałeś do Gdańska. Jak ma na imię kierowca autobusu?

zobacz odpowiedź

Ma Twoje imię, bo Ty prowadzisz autobus

Ile liter jest w alfabecie?

zobacz odpowiedź

7 – A L F A B E T

Jaka będzie kolejna litera w tej sekwencji? S L M K M C L S W P L ?

zobacz odpowiedź

Litera „G” jak grudzień – to pierwsze litery kolejnych miesięcy w roku

Co zdarza się raz na minutę, dwa razy na chwilę i ani razu w tysiącu lat?

zobacz odpowiedź

Litera „ę”

Przed gęsią były dwie gęsi, dwie gęsi za gęsią i jedna gęś pośrodku. Ile w sumie było gęsi?

zobacz odpowiedź

Trzy

Mężczyzna podróżował z lisem, gęsią i workiem zboża. Dotarł do rzeki i małej łódki, którą mógł przewozić po jednym. Nie mógł zostawić na brzegu lisa samego z gęsią, ani gęsi ze zbożem. W jaki sposób udało mu się bezpiecznie przekroczyć rzekę?

zobacz odpowiedź

Najpierw przewiózł gęś i wrócił. Potem zabrał lisa i przywiózł z powrotem gęś. Potem przewiózł zboże, a na końcu wrócił po gęś.

 

Jestem Europejczykiem

Dziecko pozna nazwy krajów sąsiadujących z Polską. Utrwali wiedzę na temat innych krajów Unii Europejskiej. Rozróżni przedmioty: globus i mapę. Pozna wybrane budowle, symbole i utwory literackie innych narodów. Utrwali alfabet, poćwiczy aktywne słuchanie, korzystając z dostępnych słuchowisk, bajek i filmów. Rozwiąże proste zadania matematyczne, przeliczy, porówna i uporządkuje zbiory. Pozna cyfrę 9, utrwali poznane cyfry oraz poćwiczy umiejętność przeliczania, logiczne myślenie i spostrzegawczość. Przeprowadzi wspólnie z rodzicem proste eksperymenty. Nauczy się lub posłucha kilku tematycznych piosenek oraz pozna lub utrwali słownictwo w języku obcym. Obejrzy program telewizyjny oraz wysłucha audycji radiowej o innych krajach europejskich. Będzie miało również możliwość stworzenia prac plastycznych i technicznych, rozwiązywania łamigłówek i quizów tematycznych.

Scenariusz zajęć

Karty pracy

Posłuchaj wiersza

Obejrzyj film

Powtórz litery

Wykonaj prosty eksperyment!

Sprawdź swoją pamięć

Zagraj, pokoloruj, zgadnij

Rozwiąż quizy i łamigłówki

Obejrzyj program telewizyjny

Poczytaj mi mamo

Obejrzyj

Zrób to sam

Poćwicz przy muzyce

Utrwal cyfrę 9

Policz, oblicz, porównaj

Śpiewaj z innymi  

Obejrzyj i opowiedz

Posłuchaj audycji radiowej

Poćwicz angielski

Inspiracje